Foto: ScanStockPhoto

Næringspolitikk

NHO Logistikk og Transport fremmer medlemmenes felles interesser for styrket konkurranseevne, lønnsomhet og bedrede rammebetingelser innenfor flere områder.

Næringspolitikk

Å jobbe for våre bedrifters rammebetingelser er vår viktigste jobb. Rammebetingelsene skal gi mulighet for vekst og aktivitet, men kan også medføre økte reguleringer og nye skatter og avgifter. Vi har en viktig rolle i å kommunisere, påvirke og gi råd til det politiske miljø og myndigheter om bransjens behov for økonomisk bærekraftige rammebetingelser.   

Våre medlemmer påvirkes ikke bare av nasjonale lover og regler, men også av internasjonale forhold. I en usikker verden hvor markedet endrer seg på kort tid, er vi nødt til å sikre bedriftene våre bærekraft og stabilitet gjennom rådgivning og påvirkning. 

Næringspolitikk for våre medlemmer kan handle om alt fra lov- og regelverksutvikling for frakt på vei, bane, sjø- og fly til temaer som investering i infrastruktur, vedlikehold, skatter og avgifter, grønn omstilling og innovasjon. 

Vi mener

Veitransport

Historisk har det vært mye veiutbygging, det vil fremdeles være stort behov for å bygge ut veinettet vårt. En robust infrastruktur er avgjørende for å sikre næringslivet effektive eksportveier og distribusjon av importerte varer til bedrifter og forbrukere over hele landet. 

Vi må sikre best mulig fremkommelighet og effektiv flyt av varer og tjenester. De internasjonale korridorene spiller en stadig viktigere rolle.  

Vi må tenke nytt for å utnytte og optimalisere eksisterende infrastruktur. Vi må løse fremtidens logistikkbehov også ved bruk av nye og innovative løsninger for bydistribusjon, terminaler og mellom landsdelene.  For å realisere klimamålene for veitransport må det utvikles en landsdekkende lade- og fylleinfrastruktur og incentivordninger for at kjøretøyene kan skiftes ut til nullutslipp. 

Gods på bane

Det har vært en stor økning i investeringsnivået til jernbanesektoren de siste ti til femten årene, og særlig har togtilbudet for arbeids- og pendlerreiser i de store byene blitt bedret. 

Vi ser samtidig at gods på bane har store utfordringer med hensyn til beredskap, kapasitet, fremføringshastighet og regularitet. Vi er opptatt av at jernbanesektoren er effektiv, konkurransedyktig og kundeorientert. Vi jobber derfor for økt satsning for gods på jernbane i form av nye terminaler og krysningsspor og at rammebetingelsene for godstogselskapene må være bærekraftige. 

Bylogistikk

Effektiv bylogistikk har stor betydning for både økonomi, klima og miljø. Fremkommeligheten til næringslivet er begrenset på grunn av konflikt med ulike trafikantgrupper og det er lite tilrettelagt for lossing- og lasting av varer.

NHO Logistikk og Transport jobber for å legge til rette for flere laste- og losselommer i alle sentrumskjerner i Norge, og bedre fremkommelighet for varetransporten. Store byer i Norge har strategier og planer for bymobilitet med tiltaksplaner for gange, sykkel og kollektiv. Det er viktig å følge opp med tiltak for næringslivets transporter; omlastningssoner og cityHub'er, varelevering, pakkebokser og droner. Det er viktig å lage planer for bylogistikk, herunder varelevering, distribusjonspunkter og omlastingsterminaler.

Vi står overfor en revolusjon både for netthandel og automatisering av transport. Vi må sikre attraktive byer, slik at varer og tjenester blir levert, gjerne syv dager i uken, samtidig som det stilles krav til 0-utslipp, null støy og gjerne autonomt og automatisert. Derfor må vi utvikle nye leveringsløsninger og tjenester samtidig som krav til klima, miljø og sikkerhet er ivaretatt. 

Sjø og Havn

Maritim sektor har en sterk posisjon i Norge, og vi er ledende som sjøfartsnasjon og innen skipsbygging. Med over 100 000 kilometer kystlinje har sjøtransport alltid hatt stor betydning for handel og eksport. 

Vi har viktige og store medlemmer innen sjø og havn: rederier, havneoperatører, sjøspeditører og havner. Det er potensiale for å øke godsvolumet på sjø, men da må vi tilby og kommunisere konkurransedyktige løsninger hvor sjøtransporten ses som en integrert del av hele verdikjeden. Vi vil jobbe for bedre rammebetingelser når det gjelder grønn omstilling, økt bruk av teknologi og digitale løsninger og et egnet skatte og avgiftsnivå. Det er behov for utvikle best mulig incentivordninger for å øke tempoet i omstillingen. For havnene er det viktig å sikre en egnet hensiktsmessig infrastruktur til stamnettet på veisiden. I mange byer er det også ønske om å flytte havnene ut og anvende arealene til sentrums og byutvikling. Vi må sikre at medlemmene får ivaretatt sitt utviklingsbehov, herunder arealer, tilgang til veinett og parkering, ladeløsninger, osv. 

Internasjonale organisasjoner

Å jobbe med logistikk er å jobbe internasjonalt.

Derfor er vi medlem av internasjonale organisasjoner som FIATA (verden), CLECAT (Europa) og Nordisk Speditørforbund.

Siste nytt om næringspolitikk

Kontakt

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: