-
Skjærer ned for å skape ny lønnsomhet
Med sterk konkurranse fra veitransport og lave investeringer i infrastrukturen på norsk jernbane har CargoNet blitt nødt til å ta grep for å overleve. Dette innebærer kutt i antall årsverk og et redusert rutetilbud på en rekke strekninger. Men planen er igjen å bygge et konkurransedyktig selskap fra bunnen.
-
Taktskifte i energiomstillingen for havnesektoren
Forrige uke var havneaktører, forskere og næringsliv samlet i Trondheim for å diskutere fremtiden til norske havner i en tid preget av omstilling til nullutslippssamfunnet.
-
Allmenngjøring for godstransport
Ny minstelønn per time for kjøretøy med totalvekt over 3,5 tonn fra 1. november 2024 og ny minstelønn per time for kjøretøy med totalvekt over 2,5 tonn fra 1. juni 2025.
-
Bærekraftsrapportering
EUs direktiv for bærekraftsrapportering (CSRD) innføres i Norge fra regnskapsåret 2024, og dermed kommer bærekraftsrapportering til å treffe medlemsbedriftene våre for fullt i årene fremover.
-
Kritisk til samferdselsbudsjettet for 2025
Are Kjensli deltok i dag på høring i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget om regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025 hvor han uttrykte bekymring over de foreslåtte samferdselsmidlene.
-
Jørgen er årets unge talent
Da er årets kanskje gjeveste tildeling gjennomført, Årets Unge Talent er kåret: Gratulerer, Jørgen Landbø!
-
Helt greit, men allerede bak NTP-målene
I statsbudsjettet foreslår Regjeringen å bruke 95,2 milliarder kroner i 2025 til samferdsel. De legger seg med det godt bak målene i sin egen Nasjonal transportplan, hvor det var foreslått 99,5 milliarder kroner. - For vei, bane og kyst reduseres ambisjonene. Kun luftfart har fått et løft, på 1,5 milliarder kroner, sett opp mot den nylig fremlagte Nasjonal transportplan, sier næringspolitisk direktør, Ole A. Hagen i NHO Logistikk og Transport.