Forslag om løyvekrav for varebiler

Publisert

Statssekretær Tom Kalsås kom med lovnader om forslag til løyvekrav allerede i februar under et seminar i regi av NHO Logistikk og Transport, hvor temaet var sosial bærekraft for varebilbransjen. I dag kom beskjeden om Statens Vegvesen nå sender forslaget på høring.

I dag kom pressemeldingen vi har ventet på: Regjeringen følger opp handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren og foreslår nå løyvekrav for godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn. -Vi har lenge etterlyst konkurranse på like vilkår for varebilsegmentet, sier næringspolitisk direktør, Ole A. Hagen

Forslaget sendes ut på høring fra Statens vegvesen i dag.

Forslaget gjelder for varebiler som brukes i godstransport mot vederlag. Transport med varebiler med tillatt totalvekt under 3,5 tonn har i liten grad vært regulert, men i 2022 innførte Norge løyvekrav for internasjonal godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn, i tråd med EUs mobilitetspakke. Nå foreslår Samferdselsdepartementet å innføre tilsvarende regler for nasjonal godstransport med slike varebiler.

- Vi har lenge etterlyst konkurranse på like vilkår for varebilsegmentet, sier Ole A. Hagen. - De som skal drive transport mot vederlag, må enten ha løyve, gå inn i en registreringsordning eller tilsvarende ordning som er innført i Sverige og Danmark, sier Hagen. Statssekretæren lovet utkast til lovendring før sommeren ifm vårt seminar om budbilbransjen i februar, så regjeringen er nå i rute med egen plan. Det haster imidlertid med implementering av et nytt regelverk, understreker Hagen.

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: