Ny advokat på plass
Maria Lisiecka er nå inne i sin tredje arbeidsuke hos NHO Logistikk og Transport. Maria tilbyr bistand innen transportrett, men har også flere andre juridiske områder i sin portefølje.
34 resultater
Maria Lisiecka er nå inne i sin tredje arbeidsuke hos NHO Logistikk og Transport. Maria tilbyr bistand innen transportrett, men har også flere andre juridiske områder i sin portefølje.
Konkurransetilsynet varslet denne uken gebyrer til to norske flyttebyråer for ulovlig samarbeid. De varslede overtredelsesgebyrene er på 4 070 000 kroner og 840 000 kroner. Les mer på konkurransetilsynet.no.
Som flere medier allerede har informert om, har Norge nå gått med på å innføre EUs sanksjonspakke 12 og 13. Innføringsdato vil tilsynelatende bli førstkommende tirsdag, altså den 26 mars 2024.
I løpet av årets to første måneder er tre nye ansikt på plass i NHO LTs administrasjon, og alle tre er kvinner. Som første nye kvinne inn i NHO-huset i 2024 kom avdelingsleder for kurs og kompetanse, Birgitte Landsvik. Etter bare et par uker var også Kjersti Hagen Shetelig på plass, daglig leder for Transport & Logistikk-konferansen. Siste kvinne ut, i denne omgang, er Maria Lisiecka.
Vi søker vi nå etter en dyktig og engasjert advokat med interesse for transportrett til vårt team.
Vi har tidligere orientert om at Nkom har varslet medlemsbedrifter om vedtak om tvangsmulkt ved manglende registrering som posttilbyder. Vi har nå innhentet ekstern advokatbistand med sterk forvaltningsrettslig kompetanse som har vurdert det rettslige grunnlaget for Nkoms varsel om tvangsmulkt i tilfelle bedriftene ikke registrerer seg som posttilbydere innen fastsatt frist.
Britiske myndigheter inviterer til webinarer for å informere om de nye kravene til import til Storbritannia, som trer i kraft 31. januar 2024. Webinarene er rettet mot importører, men er også relevante for eksportører.
Denne uken har advokat Camilla Raastad vært på en 3-dager tur, hvor hun har holdt kurs i incoterms for vår medlemsbedrift Pentagon Freight Services og deres kunder.
Den 30. september trådte nye regler om forbud mot import av varer med russisk innsatsstål i kraft, noe som har ført til en rekke krevende utfordringer for bransjen. Vi har jobbet aktivt opp imot myndighetene for å få klarhet både i reglenes omfang, og i hva som kan anses å være tilstrekkelig dokumentasjon for at en vare ikke inneholder russisk innsatsstål.
Som mange allerede har blitt oppmerksom på, har Norge nylig innført EUs sanksjonspakke 11. Det er en rekke utfordringer som følger denne pakken, men den umiddelbart mest kritiske er innholdet i sanksjonens § 17e, og da særlig bestemmelsens bokstav d, om varer som inneholder stålprodukter med opprinnelse i Russland.