Ikke lys i togtunnelen
21. januar skjedde det igjen. Usikker bru, togstans! Og det kun et drøyt halvår etter at Dovrebanen åpnet etter å ha vært stengt i 9 måneder som følge av kollapsen av Randklev bru.
21. januar skjedde det igjen. Usikker bru, togstans! Og det kun et drøyt halvår etter at Dovrebanen åpnet etter å ha vært stengt i 9 måneder som følge av kollapsen av Randklev bru.
Denne gang er vi geografisk bare 5 mil lenger nord, ved Otta.
Isdanning og høy vannføring i Ottaelva fører til at Otta bru nå er vurdert som usikker. Det har vel alltid vært is i elva vinterstid? Kan arbeidet med Randklev bru bidratt til endringer på vannføringen i elva? Og i så fall, har det hatt betydning for Otta bru?
Uansett årsak til den skrantende brua, Dovrebanen er stengt. Gjenåpning var satt til 5. februar, nå ryktes midten av april.
Konsekvensene er enorme for mange, blant annet for dem som er involvert i jernbane. Det rammer ikke bare godstogselskaper som CargoNet og Onrail. Også samlasterne og vareeierne/transportkjøperne lider økonomisk under disse utfordringene. Og selvfølgelig de som har bestilt og skal motta varene. Troverdigheten og tilliten til jernbanen får nok en gang en knekk. Som om ikke den var knekt nok fra før.
Godsaktørene ønsker å benytte jernbanen som transportmiddel av flere årsaker; det er kostnadseffektivt, det er miljøvennlig og det skaper mindre trafikkbelastning på veiene.
En stengt Dovrebane får en konsekvenskjede, lang som et vondt år!
En stengt Dovrebane får konsekvenser for Rørosbanen som får konsekvenser for Nordlandsbanen som får konsekvenser for Raumabanen. Det er ikke slik at vi bare kan laste alt over på andre tog. Det er begrensinger på materiell og kapasitet. Mer gods vil nødvendigvis måtte gå på bil, som igjen får konsekvenser for veikapasiteten. Volumene som sendes med det såkalte ARE-toget, som går Oslo-Narvik gjennom Sverige, vil også øke. Og for å komplisere det hele er det en pågående utfordrende sak som gjelder transittering av varer på den sistnevnte transportåren.
Hva gjør Samferdselsdepartementet, Jernbanedirektoratet, BaneNOR og Stortinget? Hvor høyt på agenda står denne kritiske situasjonen for gods på bane? Om vi fortsatt vil ha jernbanedrift i Norge, må situasjonen tas på alvor, ja den bør på toppen av pallen!
Og vi kan gjenta nok en gang: passasjerene kan ta buss, det kan ikke containerne.