Tar tempen på omdømmet

Vi må vise frem den viktige verdiskapningen vår bransje står for og ikke minst de flinke folkene som jobber her. Det var de enige om, de flotte lederne som deltok i omdømmepanelet under NHO LTs Årsmøte i Næringslivets hus den 18. april. Fra venstre: Silje Skogstad, Mona Juell og Kirsten Steenberg. Foto: Anika

Tre av bransjens kvinnelige toppledere stilte til samtale om bransjens omdømme under Årsmøtet den 18. april. Har bransjen et omdømme? Er vi kjent med det? Er vi enige i det? Hvis nei, hva vil vi at det skal være? - Vi har nok et omdømme som er knyttet til den operative delen av bransjen. Men hva med tjenestedelen, som faktisk utgjør en ganske stor andel av bransjen.  Her tror jeg knapt vi har et omdømme, sier styreleder Mona Juell.

Bakteppe

Det er ikke første gang NHO Logistikk og Transport setter overskriften omdømme på agenda. Og det blir helt sikkert ikke den siste!

De negative assosiasjonene til transport- og logistikkbransjen er mange: useriøs, dårlige arbeidsforhold, arbeidsulykker, tungt arbeid, forurensing, kø, utdatert, gubbete, umoderne og mye mye mer. 

Men hvorfor er det disse assosiasjonene som dukker opp, og ikke disse: internasjonale karrierer, spennende innsyn i internasjonal handel, innovasjon, digitalisering og spennende data, bærekraft, samfunnskritiske leveranser, karrieremuligheter, innovasjon, inkluderende arbeidsliv, mulighet for alle, integrering og samfunnsansvar.

Hvorfor er det ingen som forteller historien om hun som fikk jobbe på virksomhetens kontor i Singapore i flere år? Eller han som startet som lagermedarbeider og endte opp som daglig leder? Eller han som snakker fem språk og som får bruk for alle i arbeidet sitt? Eller hva med hun som har master i HR og ledelse eller master i teknologiledelse og digital omstilling, som begge har spennende arbeidsdager i vår bransje. 

Hvorfor er det ingen som forteller historien om den reisen lille Per's bamse har gjort før den ender opp under juletreet? Eller hvordan Apotek 1 på Frøya får leveranser av livsviktige medisiner? Eller prøvesvar til sykehuset i Finnmark? Eller den kritiske delen til en av industrimaskinene på Vestlandet? Eller hva med alle som på en eller annen måte står utenfor arbeidslivet, og som får en jobb-mulighet gjennom en av våre bedrifter med dertilhørende opplæring og intern utdannelse? 

Hvorfor er det så lite fokus på alle investeringer som gjøres i denne bransjen for å redusere miljøavtrykket og bli mer bærekraftig: Utskifting av bilparker, battreidrevne skip, samlast og fulle containere, frakt på bane som et miljøtiltak, effektive kjøreruter slik at sjåførene slipper å stampe i kø, kursing av sjåfører i smart kjøring, energieffektive lagerbygg og kontorbygg, isosertifiseringer, miljøregnskap, ESG-rapportering, åpenhetslov. Og ikke minst konsultering til norske importører og eksportører om å skape en supply chain med best mulig miljøavtrykk.

 

Omdømme og rekruttering går hånd i hånd

Adm. direktør i DHL Global Forwarding AS og styreleder i NHO LT Mona Juell, Konserndirektør Posten Bring  AS Silje Skogstad og Head of People & Organization/Daglig leder Schenker AS Kirsten Steenberg møttes under Årsmøtet til en omdømmesamtale. Det var generell enighet om at vi fakstisk ikke vet nok om bransjens omdømme i dag.

- Vi måler omdømmet opp mot egne kunder, men utover det har vi nok ikke så stor bevissthet i forhold til omdømmet generelt. Bransjen vår er ikke enkel å forstå utenfra, og derfor dannes nok ofte oppfatninger på et tynt grunnlag, sier Kirsten Steenberg. Vi må blii flinkere på å vise frem vår verdiskapning. Vi sørger for at vareverdien realiseres. Mulig vi bør bruke litt midler på å formidle til samfunnet hva som er inni pakkene vi leverer - hvilken nytte har disse varene. Det er viktig at vi blir synlige med det budskapet vi øsnker å formidle, ikke minst i forhold til rekruttering. Også må vi slutte å snakke oss selv ned, avslutter Steenberg.

-Vi har en jobb å gjøre, spesielt i forhold til å synliggjøre "kontor-delen" av bransjen vår, sier styreleder Mona Juell. Dette utgjør jo faktisk en betydelig del av bransjen vår, og her tror jeg knapt vi har et omdømme. Vi må forstå hvordan vi blir sett av andre og hvordan vi ønsker å bli sett. Dette vil kreve en helhetlig tilnærming. På bakgrunn av dette planlegger NHO Logsitikk og Transport nå å få hjelp av profesjonelle aktører, for å definere nåværende omdømme, samt formulere noen strategier for å nå våre ønskede mål. Dette vil involvere bedre tilnærminger når det gjelder rekruttering, betalingsvilje og faglige anerkjennelser for politiske beslutninger innen mobilitet, avslutter Juell.

-Bransjen vår bidrar til å holde hjulene i gang i samfunnet vårt, sier Silje Skogstad. I dag er det for få mennesker som aktivt ønsker seg jobb innen logistikk og transport, og mange vet ikke hvilke karrieremuligheter som finnes. I arbeidet fremover ønsker vi å vise frem de flotte folkene som jobber i bransjen, og hvordan de bidrar til verdiskaping hver eneste dag.

 

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: