29. oktober sendte NHO Logstikk og TRansport ut en pressemelding knyttet til utfordringer og konsekvenser som følge av nye krav fra Tullverket.
Saken ble videre omtalt i flere medier den 30. oktober. Lenker til omtale nederst i denne artikkelen.
Nye krav fra Tullverket i Sverige
Allerede i januar 2025 innfører Tullverket krav om varebeskrivelse med tolltariffnummer. Gods som sendes fra Oslo med tog via Sverige til Narvik må da oppgi tolltariffnummer for hver enkelt vare, noe bransjen ikke har tilgang på. For et tog vil dette utgjøre cirka 10 000 tolltariffnummer, i sum blir dette cirka 200 000 nummer per uke. Tilsvarende gjelder også all lastebiltransport gjennom Sverige.
Får store konsekvenser for trafikken til Nord-Norge og høyere kostnader for forbrukere
Det nye kravet rammer togoperatører som CargoNet og logistikkaktører som Schenker, PostNord og Posten Bring, som nå må flytte fra bane til vei i Norge. Det gjelder også lastebiltransporten. Totalt vil trafikken øke med minst 1000 vogntog per uke på E6. Særlig strekningen nord for Fauske vil bli overbelastet. Dette vil få dramatiske konsekvenser for miljø og trafikksikkerhet. Dette vil også ha betydning for beredskap og forsyningssikkerhet, da Forsvaret er en stor bruker av jernbanetransport i dag. Transportkostnadene vil øke, og forbrukerne i Nord-Norge må ta regningen.
Bransjen har forslag til løsning, trenger hjelp fra Regjeringen
Godsbransjen har konkrete forslag til hvordan nye tollkrav kan løses. En mulig løsning er et eget tolltariffnummer for norske varer i transitt. Norske tollmyndigheter har kontaktet svenske myndigheter, men partene har ikke blitt enige om en løsning. - Vi er nødt til å få Regjeringen med oss for å avklare saken, sier adm.dir Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport.
- Vi har nå begynt planleggingen for å overføre godset fra bane til vei. Det burde vært helt unødvendig og det haster med en løsning. Nå styrer vi rett inn i en operasjon som vil medføre en stor belastning for både miljøet og folks økonomi, sier konserndirektør i Posten Bring, Hans-Øyvind Ryen.
Også store aktører som PostNord og Schenker er bekymret for situasjonen.
- Dette vil gi en svært kritisk situasjon for forsyningskjedene til Nord-Norge, sier adm.direktør i PostNord, Robin Olsen. - I Schenker har vi satt opp egne tog til Narvik. Nå må vi flytte alt over til vei, sier direktør for landtransport i Norge, Wolfgang Frank.
Lenke til sak på nrk.no
Lenke til distriksnyheter NRK Nordland