Som en del av tiltakspakken i forbindelse med stenging av ring 1, måtte elbilene den 6. mai vike for kollektivtrafikken og flytte seg ut av kollektivfeltet.
Konsekvens? Sært svært god plass i kollektivfeltene, og svært trangt i øvrige kjørefelt.
Å fordele trafikken på en mer effektiv og hensiktsmessig måte, vil gagne alle brukere av veien.
Hvam-Tangerud og Taraldrud-Klemetsrud er første strekk ut, men prosessen med å vurdere en lignende løsning på E18 vestgående er allerede i gang.
Omskilting og merking av veibane starter allerede natt til onsdag 26. juni, og varer 2-3 netter forutsatt godt vær.
- Vi mottar stadig henvendelser fra frustrerte medlemsbedrifter som opplever store utfordringer med trafikkbildet inn mot Oslo, uttaler adm. direktør Are Kjensli. Det er allment kjent at kø koster samfunnet gjennom både utslipp, ulykker, støy og veislitasje. Yrkessjåførene har i tillegg et tidsskjema de skal forholde seg til, forsinkelser fører til at man ikke rekker neste etappe som en båtavgang eller vareleveranse innen et gitt tidsrom. Kjøre- og hviletidsbestemmelser blir utfordrende å overholde, og stress over lang tid er et dårlig arbeidsmiljø og gir grobunn for helseskader. Vi er svært fornøyde med at Statens Vegvesen nå ønsker å prioritere nyttetrafikken, og sikre fremkommeligheten for varetransporten så godt det lar seg gjøre, avslutter Kjensli.
Næringspolitisk direktør, Ole A. Hagen fortsetter. - Dette er positivt. Vår bransje driver kollektiv godstransport og erfarer betydelige forsinkelser og fremkommelighetsproblemer. Det er behov for tilsvarende løsninger for en rekke veistrekninger i Oslo, men også i andre byer i Norge.
Bransjesamarbeid fører frem
- Styret i NHO LT Region Øst har arbeidet med å gi nyttetransport tilgang til kollektivfeltene i en årrekke, sier styreleder Tom Christensen, Andersen & Mørck AS.
Vi mener at dette vil være et tiltak som sikrer leveringssikkerhet, vil være miljøvennlig og bedre trafikksikkerheten. Det er dessuten et bidrag til å forbedre våre sjåfører’s HMS forhold.
Også sett i lys av kommende arbeid på ring 1 i Oslo, vil dette være av stor betydning for vår bransje.
Region Øst har samarbeidet med NLF sin region Østfold/Oslo og Akershus, og vi kan trygt slå fast at samarbeid på tvers av bransjeorganisasjoner gir resultater.
Knut Gravråk, adm. direktør Norges Lastebileier-Forbund, er også fornøyd med dagens nyheter. – Dette er en stor seier for våre medlemsbedrifter som i dag står i lange køer når de skal til, fra eller forbi, Oslo. Vi mener varetransport er samfunnskritisk infrastruktur som hører hjemme i kollektivfeltet. Samfunnet er helt avhengig av lastebilen for å gå rundt. Når lastebilene nå får tilgang til kollektivfeltet er det en vinn-vinn-situasjon der trafikkflyten blir bedre for alle, samtidig som varene kommer mer effektivt fram.