Startskuddet gikk – et gods på bane-løft

Publisert

Fra venstre: Derya C. Inan, Ole A. Hagen, Hans Ivar Biribakken.

NHO Logistikk og Transport var på besøk på Alnabruterminalen forrige uke da startskuddet for et nytt prosjekt ble markert. Det må investeres i terminaler og krysningsspor - og rammebetingelsene for godstogselskapene må være bærekraftige, sier næringspolitisk direktør Ole A. Hagen.

NHO Logistikk og Transport skal sammen med bransjeaktører som Cargonet, PostNord, PostenBring, og Schenker gjøre en økt innsats for å sikre rammebetingelsene for gods på bane.  

 - Næringslivet ønsker å frakte gods på bane, men sliter med manglende kapasitet og kvalitet. Det må investeres i terminaler og krysningsspor og rammebetingelsene for godstogselskapene må være bærekraftige, sier næringspolitisk direktør Ole A. Hagen.

Norges første elektriske intermodale reachstaker

Terminalen var preget av høy aktivitet med containere som ble flyttet, lastebiler som "kom og gikk" samt terminalarbeidere som sørget for at containerne var riktig plassert og sikret. Det er ikke uten grunn at det er så travelt; Alnabruterminalen er Norges største jernbanetransportør av gods, med kapasitet på hele 350.000 TEUs. 

Driftsleder Hans Ivar Biribakken gav en omvisning på terminalen og viste stolt frem den første elektriske reachstakeren i Norge med intermodalt løft. 


Men ikke alt går på skinner

Alnabru, Nordens største godsterminal, har mange gamle tekniske systemer. Noen er datert helt tilbake til 1950-tallet.
- Det er behov for oppgraderinger, og vi opplever kapasitetsproblemer, legger driftslederen i CargoNet til. 

Gods på bane har lenge hatt utfordringer, og tiden er nå moden for å se på hvilke muligheter som finnes.  


 - Vårt mål med prosjektet er å skape en debatt for å sikre fremtiden for gods på bane, avslutter næringspolitisk rådgiver i NHO Logistikk og Transport, Derya C. Inan. 

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: