Oslopakke 3-forhandlingene er nå avsluttet. Oslo og Akershus er enige om planen for investeringer frem til 2045. Hele 98% av bompenge-inntektene er øremerket kollektivtransport samt gang- og sykkelvei. Regningen sendes til næringslivet, som får en takstøkning på over 70% for tunge kjøretøy (Euro 6).
Logistikk- og transportbransjen sørger for at husholdningene har melk og brød på bordet, at medisiner står i apotekhyllene og ikke minst at annet kritisk gods er å finne i butikker, på sykehus eller i industrien. Nå må næringslivet betale prisen for de 92 milliardene som skal gå til utbygging av kollektivtransport, gang- og sykkelveier. Til sammenligning så er kun en milliard satt av til vei-prosjekter.
- Logistikk og transportbransjen står for en betydelig del av verdiskapningen i regionen, og er avgjørende for at samfunnet opprettholdes. Allikevel er det næringslivet som må ta takstøkningene, sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli. Samlet sett utgjør forsinkelseskostnader og bompenger cirka 10 % av de samlede kostnadene for bransjen.
- Jeg frykter at små- og mellomstore bedrifter i hele regionen, vil rammes spesielt hardt av denne kostnadsøkningen. Det er vanskelig å se for seg at man kan få levert ferske brød til butikkene senere på dagen for å spare bompenger - Sier Vegard Einan, regiondirektør i NHO Viken Oslo.