Adm. direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli og sammen med finansminister Trygve Slagsvold Vedum, her fra en tidligere anledning.
Denne uken ble utfordringene knyttet til de nye svenske tollkravene løftet til finansminister Vedum. Han tok i mot NHO Logistikk og Transport for å diskutere saken.
Allerede i januar 2025 innfører Tullverket krav om varebeskrivelse med tolltariffnummer. Gods som sendes fra Oslo med tog via Sverige til Narvik må da oppgi tolltariffnummer for hver enkelt vare, noe bransjen ikke har tilgang på. For et tog vil dette utgjøre cirka 10 000 tolltariffnummer, i sum blir dette cirka 200 000 nummer per uke. Tilsvarende gjelder også all lastebiltransport gjennom Sverige.
Mandag møttes Vedum og NHO Logistikk og Transport på finansdepartementets kontor for å diskutere saken.
– Vi jobber for fullt med å finne en løsning for det er viktig å ha transport også gjennom Sverige fra Norge i sør til Norge i nord, sier Vedum til NRK. Onsdag sender Vedum en delegasjon fra embetsverket sammen med Tolletaten til Brussel. Her skal de møte transitteringskomiteen på onsdag, sammen med svenske myndigheter. Målet er å finne en løsning før de nye reglene trer i kraft.
– Nå haster det. Vi er egentlig på overtid, sier Are Kjensli. Om disse reglene trer i kraft vil vi få en massiv overføring av gods fra bane til vei for varer til Nord-Norge. Dette gir en enorm belastning på E6, spesielt mellom Fauske og Narvik. Fremføringstiden av varer til Nord-Norge blir lengre og det vil også bli økte kostnader. Regningen er det beboerne i nord som får. Våre medlemsbedrifter har allerde forberedt seg, blant annet med å skaffe ekstra bilkapasitet. Problemet er at vei- og tunnelsystemet ikke er dimensjonert for å ta i mot et økt antall lastebiler. Det er særlig nord i Nordland at over 1000 flere lastebiler hver uke vil merkes særlig godt, avslutter Kjensli.
Til NRK sier Vedum at han opplever forståelse både hos den svenske finansministeren, Elisabeth Svantesson, og finansdepartementet i Sverige, men at man pga EU-medlemskapet må få en forankring og forståelse i EU for løsningen som begge mener er klok.
-Vi står overfor en massiv overføring av gods fra bane til vei for varer til Nord-Norge. Dette gir en enorm belastning på E6, spesielt mellom Fauske og Narvik, sier Are Kjensli i en pressemelding.