Ingen IA-avtale - hva nå?
Flere bedrifter har kontaktet NHO LT med spørsmål om hva som blir situasjonen videre, etter at LO valgte å bryte forhandlingene om en ny IA-avtale.
Flere bedrifter har kontaktet NHO LT med spørsmål om hva som blir situasjonen videre, etter at LO valgte å bryte forhandlingene om en ny IA-avtale.
Selv om IA-avtalen nå utløper, så vil dette ikke påvirke bedriftene eller de ansatte i noen særlig grad, er det helt korte svaret fra advokat i NHO LT, Thor Chr. Hansteen, som utdyper med følgende:
Det skjer ingen lovendringer knyttet til egenmeldingsdagene fra 1. januar 2025. Reglene om egenmelding er regulert i folketrygdloven. Adgangen til å benytte utvidet egenmelding har vært, og er fortsatt, hjemlet i folketrygdloven. Den utvidede retten til egenmelding har ikke vært en del av IA-avtalen siden 2019.
Det er bedriften som bestemmer hvilken egenmeldingsordning som skal benytte innenfor folketrygdlovens rammers. Derfor kan bedriften om ønskelig velge å endre den egenmeldingsordning man benytter, og dette kan gjøres helt uavhengig av at IA-avtalen ikke forlenges.
Folketrygdlovens minimum for egenmelding er tre dager i arbeidsgiverperioden fordelt på inntil 4 tilfeller per løpende 12 måneder. mens det maksimale en virksomhet kan tillate er hele arbeidsgiverperioden. En del bedrifter har valgt å videreføre ordningen fra tidligere IA-avtale med åtte egenmeldingsdager i arbeidsgiverperioden og 24 egenmeldinger i løpet av 12 måneder.
Etter folketrygdloven skal bedriften drøfte med de tillitsvalgte hvis man skal gi de ansatte utvidet rett til egenmelding. At IA-avtalen opphører fra årsskiftet, endrer ikke på dette.
Hvis en bedrift som er bundet av tariffavtale ønsker å endre sin praksis med antall egenmeldinger, uavhengig av om man skal innskrenke eller utvide antall egenmeldingsdager, så er dette noe som skal drøftes med de tillitsvalgte i henhold til Hovedavtalens bestemmelser.
Se også arbinn.no for mer informasjon om inkluderende arbeidsliv uten IA-avtale