- Det er viktig å understreke at dette er våre foreløpige kommentarer etter en første gjennomlesning, men vi må kunne si at det er et ok budsjett, og at de foreslåtte satsingene på drift og vedlikehold av både riksveier og jernbane er helt nødvendig, sier Hagen.
Positivt at Transport 2050 blir realisert med tre nye sentre
Det foreslås 24 millioner kroner per år til en ny senterordning for forskning – Transport 2050. Det legges opp til tre nye forskningssentre i 2025, som i utgangspunktet vil ha en varighet på 8 år.
- Å etablere sentre har lenge vært vårt øsnke og helt i tråd med vårt arbeid med Mobilitet 2040, sier Hagen. Vi må nå sikre at sentrene ikke bare blir et arbeid med beslutningsgrunnlag for departement og etater, men at næringslivet blir en del av løsningen for å utvikle fremtidens transportløsninger.
Ingen satsing på gods på bane?
Regjeringen legger opp til å bruke 270 millioner kroner til å planlegge og gjennomføre godstiltak, herunder tiltak på godsterminaler, kryssingsspor, m.v. Det legges videre opp til en tilskuddsordning på 104,8 millioner kroner for å overføre gods fra vei til bane.
- Å bruke totalt 374,8 millioner kroner på tiltak vil ikke styrke jernbanens konkurransekraft. Vi konstaterer at Regjeringen også karakteriserer tidligere mål om satsing som verken realistisk eller hensiktsmessig. Vi vil nå ta initiativ til en diskusjon om fremtiden til gods på bane, da næringslivet i utgangspunktet ønsker å ta toget.
Grønt landtransportprogram
I Klimadepartementets forslag til budsjett får Grønt landtransportprogram 1,6 millioner kroner, en økning på 0,1 million. - Dette er dessverre ikke nok til å sikre kraft i programarbeidet og utvikle partnerskapet med næringslivet, sier Hagen.
Sjø og havn
Regjeringen foreslår å øke tilskuddsordningen for effektive og miljøvennlige havner med inntil 128,7 millioner kroner. - Dette er en positiv satsing, som vi har tatt til orde for gjennom vår forening, NHO LT Sjø og havn, avslutter Hagen.