Vi befinner oss i en tid der transportmønstre skifter og en revolusjon stiger frem innen dagligvarehandel, digital handel og innovative leveringstjenester.
I sporet logistikk og netthandel den 6. mars var flere ledende aktører samlet for å dele av sin innsikt, samt dele sine tanker rundt hvilke utfordringer de ser.
Innlederne reflekterte over hvordan man skal håndtere bydistribusjon, den kontinuerlige utviklingen innen netthandel, nye leveringsmetoder, samt konsekvensene disse har for forskning på varelevering og bruk av pakkebokser.
De adresserte også betydningen av endringer for trafikk, miljø og økonomi, og hvilke teknologitrender som vil forme fremtidens hjemleveringsløsninger. Også forventninger til myndighetene ble diskutert.
Med på laget for å belyse disse temaene var representanter fra PostNord, Transportøkonomisk institutt (TØI), ASKO, samt leveringstjenestene Wolt og Zoopit.
- Vi står overfor nye utfordringer innen mobilitet, med kapasitetsbegrensninger og økt urbanisering,
Disse møteplassene er avgjørende for å skape debatt og drøfte bransjens utfordringer og muligheter, sier næringspolitisk rådgiver Derya C. Inan.
- Det er her vi kan finne felles løsninger som vil bidra til en effektiv og bærekraftig mobilitet i fremtiden. Denne konferansen er viktig for å forankre temaene hos kommuner, myndigheter og forskningsmiljøet, sier næringspolitisk direktør Ole A. Hagen.
Deltakere i sporet:
Victoria Rummelhoff, Senior Business Controller, PostNord
Nora Rieber-Mohn, daglig leder, Zoopit
Joachim Schwartzbach, Daglig leder Wolt Market Norge & Sverige
Marius Råstad, Corporate Logistics Manager, ASKO
Daniel Ruben, Senior Research Economist – TØI