Dagen ble innledet med styreleder i region Øst Tom Christensen og Halvard Gavelstad (Statens Vegvesen), som er prosjektleder for stengingen av Ring 1. Representanter fra styret i regionen deltar sammen med NLF i en arbeidsgruppe i regi av Vegvesenet hvor stngingen og konsekvenser, avbøtende tiltak og status gjennomgår fortløpende. Vi har allerede fått gjennomslag for tungbilfelt/sambruksfelt på gitte strekk, og det er nå ønske fra bransjen om å se på lignende tiltak vestfra.
Skatteetaten var invitert for å orientere om deres samarbeidsavtaler mot a-krim. Etaten har pr. i dag 28 landsdekkende avtaler med flere av Norges største offentlige oppdragsgivere og tre hovedentreprenører, herav 2 i transportbransjen. Underdirektør Vivek Vaishnavi stilte følgende refleksjonsspørsmål til salen:
Har dere gjennomført risiko- og sårbarhetsanalyser for å identifisere hvilke anskaffelser som har høy risiko for å bli utsatt for arbeidslivskriminalitet? Stiller dere klare krav til deres leverandører, og er dere kritiske til valg av leverandør? Er dere obs på at billigste ikke er det beste, og vil dere akseptere unormalt lave tilbud? Prioriterer dere kontroll og oppfølging av leverandører?
Aktører som ikke har inngått noen form for samarbeidsavtale oppfordres allikevel til å styrke internkontrollen på andre måter, blant annet gjennom:
- Opplæring i å benytte «RF 1507- plattformen» i Altinn
- Opplæring i tolkning av Opplysninger om Skatt og Avgift (OSA), tidligere kalt utvidet skatteattest
Ole Dahlum oppsummerte status for gods på bane. Alnabru er hub'en som trenger mer plass og det er behov for forutsigbarhet i rammebetingelsene for å lykkes. Dahlum tok også til orde for å tørre å tenke nytt; hva er det som ikke går på bane i dag - som kunne gjort det?
Første del av møtet ble avsluttet av daglig leder for Transport & Logsitikk, Kjersti Shetelig. Det er drøye 3 uker igjen til årets største transport- og logistikkkonferanse. Konferansen har gjort noen nye grep, og bevart noe fra tidligere år. Dag 1 vil foregå i plenumssal med overordnet tema; beredskap. Dag 2 er fordelt på 3 paralelle spor. Alt om konferansen finnes via denne lenken.
Siste del av dagen var viet toll. Tolletaten var opprinnelig tenkt på programmet, men var ikke klare med ny informasjon, og derfor orienterte vår egen toll-ekspert Martin Berntzen Often om det vi kan håpe og tro kommer av endringer nå etter høring 4 og toll-touren.
Stian Egge Halvorsen, daglig leder i Autosped, fikk også taletid med egen bedrifts erfaringer med Tullverket og opplevelser knyttet til Svinsund. -Jeg håper at økt fokus på situasjonen på SVinesund vil bidra til en bedre og mer forutsigbar hverdag for både bransjeaktører og sjåfører.
Les mer om saken i svensk media: tidningen näringslivet.
Kompetanseleder Birgitte Landsvik gikk gjennom de største endringene for den nye Logistikk- og transportskolen, kommende kurs og ikke minst traineeordningen. Les mer på kompetanse's egne nettsider her.