Allmenngjøring for godstransport
Ny minstelønn per time for kjøretøy med totalvekt over 3,5 tonn fra 1. november 2024 og ny minstelønn per time for kjøretøy med totalvekt over 2,5 tonn fra 1. juni 2025.
Ny minstelønn per time for kjøretøy med totalvekt over 3,5 tonn fra 1. november 2024 og ny minstelønn per time for kjøretøy med totalvekt over 2,5 tonn fra 1. juni 2025.
Det er vedtatt følgende regulerte satser for allmenngjøring av lønn innenfor godstransport:
Minstelønn per time (fra 1. november 2024)
Arbeidstakere som utfører godstransport på vei med kjøretøy med totalvekt over 3,5 tonn: 222,00 kroner
Tidligere: 207,00 kr (15.06.2023–31.10.2024)
Minstelønn per time fra 1. juni 2025 for varebiler
Arbeidstakere som utfører godstransport på vei med kjøretøy med totalvekt over 2,5 tonn: 222,00 kroner
Satsen gjelder ikke ved egentransport – det vil si varer som virksomheten har produsert selv og som transporteres av virksomhetens ansatte.
Satsen gjelder heller ikke for lærlinger og personer på arbeidsmarkedstiltak.
Ingen døgn på flerdagsturer, med unntak av oppstarts- og avslutningsdøgn, skal lønnes med mindre enn 7,5 timer per døgn.
Allmenngjøringen av Godsoverenskomsten, som har vært gjeldende siden 2015, er nå utvidet til å omfatte godstransportkjøretøy med tillatt totalvekt fra 2,5 tonn og oppover, det vil si det såkalte "varebilsegmentet".
Utvidelsen til å omfatte varebiler med tillatt totalvekt fra 2,5 tonn, gjelder først fra 1. juni 2025.
NHO og NHO Logistikk og Transport konstaterer at Tariffnemndas flertall har valgt å utvide allmenngjøringsforskriften for godstransport til å omfatte varebiler.
Under Tariffnemndas behandling var det ikke et enstemmig vedtak om å utvide allmenngjøringen for godstransport til å omfatte varebilsegmentet. Tariffnemndas mindretall besto av NHO og NLF.
NHO Logistikk og Transport er i tvil om allmenngjøring av lønn innen varebilsegmentet er et egnet tiltak for å løse de utfordringene som finnes innenfor varebilsegmentet, og tror at innføring av løyve, kjøre- og hviletid, og eventuelt også et HMS-/identitetskort, kan være mer egnede virkemidler.
NHO og NHO Logistikk og Transport har også stilt spørsmål ved om allmenngjøringen er i samsvar med EU-/EØS-regelverket ettersom allmenngjøring kan anvendes for å avverge utfordringer knyttet til utsendte arbeidstakere, mens Tariffnemndas flertall har lagt til grunn at "utsendte arbeidstakere" også gjelder utenlandske arbeidstakere med varig opphold- og arbeidstillatelse i Norge, og som inngår i det norske arbeidsmarkedet.
For kjøpere av transporttjenester er det viktig å være klar over at utvidelsen av allmenngjøringen til å gjelde varebiler også innebærer at påseplikten blir utvidet tilsvarende:
Formålet med forskrift om informasjons- og påseplikt mv. er å sikre etterlevelse av lønns- og arbeidsvilkår etter allmenngjøringsforskriftene.
Forskriften pålegger oppdragsgiver to sentrale plikter ved bruk av underleverandører og entreprenører:
• Plikt til å informere underleverandører om lønns- og arbeidsvilkår
• Plikt til å påse at allmenngjøringsforskrifter etterleves
Dersom det ikke brukes underleverandører og bestiller av transporttjenester gir oppdraget til flere «sideleverandører» er det bestiller som har påseplikten.
Påseplikten gjelder bare der bestilleren driver næringsvirksomhet. Alminnelige forbrukere er derfor ikke pålagt påseplikt.
Arbeidstilsynet fører tilsyn med at påseplikten etterleves. Dersom tilsynsmyndighetene finner at rutiner for oppfølging mangler, eller der bestiller/hovedleverandør ikke følger opp brudd på allmenngjøringsforskrifter, vil tilsynsmyndighetene bruke nødvendige reaksjonsmidler, som kan være pålegg, tvangsmulkt eller stansing av virksomheten.