Herfra kan den ansatte fjernstyre trøkker og paller på havna eller på et lager. Det betyr man kan sitte i Kristiansand og styre terminaloperasjoner i Arendal eller Oslo.
Det blir enklere, billigere, høyere sikkerhetsnivå og kvalitet for bedriftene. Sea Front Logistics driver terminalvirksomhet i flere byer.
Nyheten ble presentert på Innovasjonhub'en som ble arrangert dagen før Havnekonferansen. Initiativet er i regi av Shortsea Promotion Centre og Norske Havner hvor målsetningen er en arena for deling av innovative løsninger. Ledende aktører fra ulike bransjer, som utfordrer etablerte tankesett om fremtidens transportløsninger, var invitert.
- Dette vil revolusjonere måten vi jobber på i havner og på varelager, sier næringspolitisk direktør Ole A. Hagen. Sammen med havnedirektør Atle Johannessen testet Hagen framtidens løsning.
Terminalarbeid er preget av gjentagende rutinearbeid. I dag kjører man gaffeltruck og stabler paller, på samme måte som man har gjort i mer enn 100 år.
- Vi har slitt med rekrutteringen til bransjen. "Gaming-konseptet" vil kunne tiltrekke nye målgrupper: ungdommen kjenner seg igjen i gaming-verdenen, sier Christoffer Jørgenvåg, daglig leder i Hive Autonomy. Som bonus blir det også lavere risiko for ulykker og skader.
- Kombinasjonen av et sørlandsk næringsliv som satser, styrkede høyskole- og utdanningsinstitusjoner og en kultur for innovasjon gir store muligheter for Kristiansand-regionen fremover, understreker Hagen.
Havnekonferanse med hovedfokus på miljø, bærekraft og teknologi
Selve havnekonferansen ble blåst i gang dagen etter, torsdag denne uken, i teater- og konserthuset Kilden. Det var premiere for både den nye havnedirektøren Atle Johannessen og kommunikasjonssjefen Isabella Louise Aabel.
Flere rederier, havneoperatører og internasjonale gjester fra Belgia, Danmark, og Sverige deltok på konferansen, som har utviklet seg til den ledende arenaen for havne-Norge.
Både rederier, vareeiere og produsenter av nye energiformer bidro med innlegg.
Miljø, bærekraft og teknologi satt sitt preg i programmet, med vekt på internasjonale spørsmål, økonomiske rammer og ønske om å øke bevisstheten om det grønne skiftet.