Ifølge Meyer må Vestlandet sikre sin andel av investeringene i fremtidens infrastruktur. Han poengterer at regionen må prioritere mobilitet, veibygging og transportakser som forbinder den til verdensmarkedet. Han understreker også betydningen av å unngå tap av konkurransekraft grunnet kostbare fergestrekninger, lange transportakser og dårlige veier.
- Skal vi opprettholde konkurransekraften i næringslivet for Norge, må vi i felleskap jobbe for å sikre den beste infrastrukturen på vei, bane og havn. Dette krever modige beslutninger, langsiktig planlegging og betydelige investeringer, sier Meyer.
I en tid der prioriteringene er tøffe, må godstransporten settes øverst på listen. Han uttrykker manglende engasjement på lokalt nivå og oppfordrer til deltakelse i beslutningsfora for å påvirke utviklingen.
- For å møte utfordringene i fremtiden, må vi være villig til å tenke flere år frem i tid, kanskje opptil 50 år. Det handler om å skape bærekraftige rammer for godstransport, passasjertransport og mobilitet. Vi må båndlegge arealer og ta upopulære avgjørelser, påpeker Meyer.
Det nye styret i NHO LT Sjø og Havn signaliserer en ytterligere satsning på sjø og havn. Dette initiativet reflekterer ønsket om å knytte sammen sjø- og veisektoren, med fokus på å overføre mer gods fra vei til sjø. Meyer fremhever sjøtransport som et nødvendig og bærekraftig transportmiddel som vil spille en avgjørende rolle i landets framtidige transportinfrastruktur.
Med klare ord og et sterkt engasjement markerer Gerdt Meyer Region Vestlandet sitt behov for handling og prioriteringer i den kommende Nasjonale Transportplanen. Hvordan beslutningstakere svarer på denne oppfordringen vil være avgjørende for regionenes rolle i fremtiden.