Den nye terminalen har allerede påvirket gods på bane i Norge positivt, ifølge terminalsjefen med følgende 3 fordeler:
- Bedre logistikk og økt effektivitet:
Mindre skiftning, mer effektiv togdrift og mulighet for lengre tog.
- Nytt signalsystem:
Implementering av nytt signalsystem gir direkte avgang fra terminalen, i motsetning til tidligere hvor togene måtte flyttes fra lastespor til avgangsspor før avgang.
- Forbedret oversikt:
Mer oversiktlig, sikrere, tydeligere kjøremønster for maskiner og lastebiler.
- Jernbane er trygt, forutsigbart og miljøvennlig. Cargonet ønsker en økning gods på jernbane. Færre lastebiler på vei fører til mindre trafikk i bysentrum og forhåpentligvis færre ulykker på landevei, sier terminalsjefen på Nygårdstangen, Jacob Opshaug.
Forventninger om en mer effektiv godshåndtering
Terminalen ble bygd i perioden 2020-2023 med full togdrift gjennom hele anleggsperioden. Terminalen ble bygd med tidsperspektiv frem mot 2040 og kapasiteten har økt med ca. 100 000 TEU per år.
Administrerende direktør i NHO LT, Are Kjensli, ser positivt på den nye og moderne terminalen i Bergen:
- Det er positivt at man nå har fått opp en ny og moderne terminal i Bergen. Forventningene går mot mer effektiv godshåndtering som vil øke godstrafikken mellom Oslo og Bergen. Nå håper vi at denne driften blir mer effektiv enn tidligere.