NHO Logistikk og Transport krever bedre løsning for stenging av Lærdalstunellen

Publisert

Adm. direktør Are Kjensli oppfordrer Statens Vegvesen til å etablere en rutine for bruk av Lærdalstunellen om natten i de tilfellene det pga vær eller andre forhold er nødvendig å stenge RV7.

- Vi oppfordrer Statens Vegvesen til å etablere en rutine for bruk av Lærdalstunellen om natten i de tilfellene det pga vær eller andre forhold er nødvendig å stenge RV7 mellom Gol og Hardangerbrua, uttaler Are Kjensli, adm. direktør i NHO Logistikk og Transport i en pressemelding sendt ut i dag.

Kveld- og nattestenging av Lærdalstunellen vil medføre lengre framføringstid av gods, samt være kostnadsdrivende og til stor ulempe for næringslivet. I tillegg øker det sårbarheten for veifrakt mellom Vestland og regionene i øst, da det kun er Hardangervidda som er et reelt alternativ for godstransport på vei.
Hol – Aurland er utdatert pga veistandard og  lengde/høydebegrensning, aksen via Haukeli medfører lengre framføringstid da mye av trafikken må gå via Aksdal og E39, også her pga høydebegrensinger over Kvamskogen, samt lengde begrensninger som umuliggjør modulvogntog.

- Vi oppfordrer derfor Statens Vegvesen til å etablere en rutine for bruk av Lærdalstunellen om natten i de tilfellene det pga vær eller andre forhold er nødvendig å stenge RV7 mellom Gol og Hardangerbrua, uttaler Are Kjensli, adm. direktør i NHO Logistikk og Transport. Samtidig oppfordrer vi alle aktører til å sikre smidige transport- og distribusjonsløsninger i den krevende tiden med de høyst nødvendige oppgraderingene av Lærdalstunnelen.

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: