Næringspolitisk direktør Ole A. Hagen holdt et 10 minutters innlegg knyttet til NTP-målet om fremkommelighet, og tok utgangspunkt i NTP-prognosene for det mobilitetsbehovet næringslivet/gods, forbrukere og myndigheter har i NTP-perioden.
Med hypotesen om at det ikke vil være tilstrekkelige midler til å investere i fysisk infrastruktur stiller det krav til at:
- Vi må PRIORITERE ut fra behov og nytte (f eks ikke Nord-Norgebane, fergefri E39)
- Vi må sikre stamnettet, effektive byer og korridorer, også de internasjonale korridorene.
- Vi må utnytte dagens infrastruktur bedre og sikre vedlikehold av det vi har.
- Ved å investere i teknologi og digitale løsninger kan vi redusere investeringsbehovet i fysisk infrastruktur (Mobilitet 2040).
- Vi må få mer igjen for pengene (planleggingstid, organisering, modulvogntog ++).
- Det grønne skiftet vil bli «løst» for landtransport, tunge lastebilers mangelfulle utbygging av ladestasjoner vil bli erstattet av private løsninger og reddes av batteriteknologi
LO, NHO, Trygg Trafikk, SINTEF, Naturvernforbundet, NLF, Rådgivende Ingeniørers Forening, Kollektivtrafikkforeningen og en rekke andre bidro med innspill.