Hvordan går det egentlig med Latin-Amerika?
Hva er de viktigste trendene når det gjelder utvikling av transportkorridorer, kombinerte transporter og ikke minst gods på bane?
Hva er de viktigste trendene når det gjelder utvikling av transportkorridorer, kombinerte transporter og ikke minst gods på bane?
NHO Logistikk og Transport's næringspolitiske direktør Ole A. Hagen leder FIATAs WG Rail, og er vertskap sammen med Deputy Freight Director i UIC, Philip van den Bosch, for et online-seminar kl 1700-1915 tirsdag kveld. - Vi starter kl 1200 Central Mexican Time, så det blir om ettermiddagen i Norge, sier Ole Hagen.
– Vi har flere mål med dette seminaret, sier Philip. Det er første gang UIC og FIATA går sammen og utforsker multimodale korridorer og jernbanefrakt i Latin-Amerika. Vi har laget et program basert på nyere utvikling og planer for Mexico, Brasil, Argentina og Chile - og vi får også en oppdatering fra sjøfraktsiden, basert på utviklingen i havnen i Panama. Vi har foredragsholdere fra UNECE, CEPAL, samt generaldirektører for FIATA og UIC og flere eksperter og presidenter fra hele regionen. Det blir spansk som hovedspråk, og oversettelser til både engelsk og portugisisk.
- Vi har planlagt dette seminaret over noe tid og håper på at dette kan lykkes, vi har +250 deltakere i dag. Vårt FIATA-UIC-samarbeid går mange år tilbake, men det ble revitalisert for 2-3 år siden med en ny MoU om felles arbeid for Market Place Seminars, utvikling av korridorer og deltakelse/tilrettelegging av arrangementer som dette, sier Ole A. Hagen. Selv om det er store organisasjoner og litt mer krevende, kulturelt/språklig, har vi nå lykkes med flere felles prosjekter, bl.a. MPS-seminaret vi hadde i 2021, gjensidig deltakelse på våre konferanser i Paris, Geneve og Sofia og felles vurdering av samarbeid videre, bl.a. med FN, korridorer i Eurasia, m.v.