I formiddag skal NHO Logistikk og Transport i møte med samferdselsministeren om kompensasjon til jernbaneaktørene etter brukollapsen på Dovrebanen. Akkurat nå er det helt umulig å frakte gods på bane mellom Sør-Norge og Trøndelag.
- For selskapene som er togoperatører, CargoNet og OnRail så er dette helt kritisk. De vil for det første miste inntektene sine i størrelsen 3-4 millioner per dag, og med den tidsangivelsen vi har fått fra departementet foreløpig gjenåpning av Dovrebanen så vil dette kunne gi et tap en i størrelsesorden på 100 millioner kroner bare ut året, sier Hagen.
Kostnadene for selskapene er der fremdeles. Det er ikke togoperatørenes skyld at infrastrukturen ikke fungerer. Det viktigste nå er å få opp en ny bru – en midlertidig løsning.
Vi har ikke fått noen signaler annet enn at dette kan ta tid, og det bekymrer oss. Vi oppfatter at hadde dette vært i Ukraina, Kina eller i Japan – så hadde det vært snakk om dager, per uker – dette heller enn noen måneder, avslutter Hagen.