Varselet var nemlig at implementeringen i Norge ville begynne i februar 2022, altså nå. Slik ser det ikke ut til å bli.
- Vi får mange henvendelser knyttet til mobilitetspakken, og vi noterer oss at det verserer ulike oppfatninger knyttet til implementeringstidspunkt, sier adm. direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli. Endringene som kommer med mobilitetspakken, vil ha stor betydning for mange av våre medlemmer og det er naturlig at mange er interessert i status. Vi er i tett dialog med myndighetene for å være ajour i denne saken. Vi har nedenfor skissert status pr. 4. februar og oppfordrer medlemmer til å ta kontakt om de har ytterligere spørsmål, avslutter Kjensli.
Først en gjennomgang av hva som faktisk gjelder, og er på planen, i EU.
Allerede implementert i EU:
Fra 20. august 2020:
- Krav til overnattingsfasiliteter ved regulær ukehvil (45 timer) for arbeidsgivers regning.
- Tillatt med to reduserte ukehviler etter hverandre (internasjonalt) – kompensasjon innen 3. uke.
- Hjemreise for sjåfør hver 4. uke.
- Daglig og ukentlig kjøretid kan økes med inntil en time for å rekke hjem for døgn- eller ukehvil.
Planlagt implementert i EU:
Fra februar/mars 2022
- Retur av kjøretøy til registreringsland senest hver 8. uke.
- Dagens kabotasjeregler strammes inn, bl.a. ved innføring av en «avkjølingsperiode» på fire dager og strengere dokumentasjonskrav.
- Pålegg om manuell registrering av grensepassering for alle sjåfører i internasjonal transport.
Fra juni 2022
- Varebiler over 2,5 tonn må ha tillatelse for å utføre internasjonale transporter.
Fra september 2023
- Smart tachograf i nye kjøretøyer.
2024
- Krav om smart tachograf V1 i kjøretøyer som driver internasjonal transport.
2025
- Kjøretøy med smart fartsskriver V1 skal bytte til V2 ved internasjonal transport.
- Sjåfør skal kunne fremvise fartsskriverdata: øker fra 28 til 56 dager.
- Kontrollmyndigheter skal ha utstyr for å lese av smart fartsskriver.
Fra 1. juli 2026
- Varebiler på over 2,5 tonn i internasjonal transport blir underlagt kjøre- og hviletidsreglene og må ha smart fartsskriver V2.
Og når blir så dette implementert i Norge?
- Samferdselsdepartementet har tidligere varslet at regelendringene vil bli implementert i Norge i størst mulig grad samtidig som i EU.
- Status pr. januar 2022 er at regelverket ennå ikke er tatt inn i EØS-avtalen og at gjennomføringen nasjonalt er forsinket. I og med at dette krever en lovendring, må det vedtas av Stortinget.
- Målet er implementering i Norge i løpet av 1. halvår 2022.
- SVV ser på mulighetene for en midlertidig nasjonal regulering av kabotasje frem til implementering.