- Transport- og kommunikasjonskomiteen fikk direkte og tydelige tilbakemeldinger på statsbudsjettet som vi mener prioriterer ned viktige veiprosjekter. Vi ser også at landbruk og anleggsbransjen fremfor transportbransjen når det kommer til drivstoffavgifter, selv om opptil 1/3 av kostnadene er knyttet til drivstoff, sier Kjensli.
- Vi fremhevet videre behovet for å finansiere, og legge til rette for, det grønne skiftet gjennom ladeinfrastruktur og bidra mer aktivt inn i Grønt landtransportprogram.
Eget møte med transportkomiteen
Kjensli og Hagen gjennomførte også møte med komiteleder Erling Sande (Sp) og resten av Sps fraksjon i transportkomiteen i forrige uke der hovedmålet var å fremme næringens saker, men også å bygge gode relasjoner til ledelsen av transportkomiteen.
- Komiteen har en viktig oppgave foran seg, både mht infrastruktur (også i et militær- og beredskapsperspektiv), men også å lose gjennom sakene, fremfor alt NTP i Stortinget. Vi gikk gjennom hvordan bransjen ser potensiale for økt innovasjon og bruk av teknologi til beste for næringsliv og transportsektoren, sier Ole A. Hagen.
Les NHO LTs budsjettbrev til komiteen her.