Siden desember 2020 har Norge fått innvilget et midlertidig nasjonalt unntak fra forbudet mot å avvikle ukehvil i kjøretøyet som en følge av Covid 19-situasjonen. Dette gjorde det mulig å gjennomføre fritidskarantene i bilen. Det siste unntaket gjaldt frem til 15. juli 2021. Samferdselsdepartementets siste søknad om forlengelse ble imidlertid avslått. Avslaget fører til at covid-19 forskriften § 6b sjette ledd kommer i konflikt med EUs kjøre- og hviletidsforordning. Ved motstrid går EU-forordningen foran covid-19-forskriften, jf. EØS-loven § 2. Konsekvensen av dette er foreløpig følgende:
De ordinære kjøre- og hviletidsreglene gjelder igjen som normalt, og det nå er forbudt å ta ukehvilen i kjøretøyet.
Det vil ikke lenger være tillatt for yrkessjåfører å gjennomføre normal ukehvil i kjøretøyet, selv om vedkommende er i fritidskarantene.
Døgnhvil og redusert ukehvil kan fortsatt gjennomføres i kjøretøyet.
Samferdselsdepartementet opplyser at de i praksis legger til grunn at sjåfører som er pålagt å ta normal ukehvil i karantenetiden enten må ta ukehvil på karantenehotell, jf. covid-19-forskriften § 5 første ledd, eller på et egnet oppholdssted som er (forhånds)godkjent av Arbeidstilsynet etter kapittel 2A, jf. § 5 andre ledd bokstav b.
Det er videre opplyst fra Samferdselsdepartementet at ettersom ESA har avslått Norges søknad om dispensasjon, gjelder EUs kjøre- og hviletidsforordning, og dermed forbudet mot å gjennomføre normal ukehvil i kjøretøyet. Samferdselsdepartementet har derfor innledet prosess med Helse- og omsorgsdepartementet med sikte på å oppdatere covid-19-forskriften i henhold til forordningen.