Vi ser at kravet til at alt skal skje veldig fort resulterer i at vi må optimalisere våre digitale systemer kontinuerlig og synliggjøre vareflyten vår, for å etterkomme kundenes krav og levere som verdens ledende logistikkleverandør. Vi jobber derfor mye med å utvikle plattformer der kundene automatisk får alle opplysninger de trenger
Synnøve Thormodsæter, National Airfreight Manager i Kuehne + Nagel
I Norge driver Kuehne + Nagel grenseoverskridende transport, og håndterer mange ulike varetyper. De jobber for kunder innen nisjer som helse, olje og gass, fiskeoppdrett, frukt, blomster og forsvar i tillegg til detaljhandel.
Innen disse nisjene har de spesifikke sertifiseringer for å håndtere de ulike produktene. Dette gjelder blant annet krav til temperatur ved frakt av medisiner og mat, krav til å transportere flymotorer eller flydeler. De utfører regelmessige revisjoner hos sine underleverandører for å forsikre at de følger kravene som er satt innen håndtering av de ulike produktene.
Satser videre på digitalisering
Digitalisering vil fortsette å være en av de viktigste satsningsområdene til Kuehne + Nagel for å innfri forbrukernes forventninger i et tøft marked. De ønsker å få kundene inn på en digital plattform for å gjøre transportdelen mer transparent. Plattformen er basert på systemet som brukes internt i Kuehne + Nagel, der man kan følge varetransporten fra dør til dør og bestille frakt på nett globalt. Dette vil spare tid både for kunder og for Kuehne + Nagel, ettersom kundene vil ha mulighet til å gjøre bestillinger selv innen visse segmenter. Samtidig kan kunden automatisk dele informasjonsflyt med tredjeparts-leverandører i det samme systemet. Målet er å få alle kunder inn på den nye plattformen i løpet av 2022.
- Vi ser at kravet til at alt skal skje veldig fort resulterer i at vi må optimalisere våre digitale systemer kontinuerlig og synliggjøre vareflyten vår, for å etterkomme kundenes krav og levere som verdens ledende logistikkleverandør. Vi jobber derfor mye med å utvikle plattformer der kundene automatisk får alle opplysninger de trenger, sier Synnøve Thormodsæter, National Airfreight Manager i Kuehne + Nagel.
Digitalisering for miljø og effektivitet
Selskapet driver det de kaller «paperless»-forsendelser. Det betyr at de ikke printer noen dokumenter, men sender alt elektronisk. I løpet av 2018 ble det lastet opp 167 millioner dokumenter i Kuehne + Nagels globale system, noe som tilsvarer 17 dokumenter per sekund. Det vil si 837 tonn dokumenter per år, som de slipper å printe og sende med fly fordi mottakerstasjonene kan laste det ned digitalt. Dermed kan fortolling også gjøres digitalt. Dette er ikke bare effektivt, men også godt for miljøet.
Internt i selskapet har de fokus på å spare energi og redusere CO2-utslipp. Å redusere utslipp er vanskelig for et logistikkselskap som er avhengig av underleverandører innen flyfrakt, men de har det de kaller «preferred carriers» som har god økonomi og nyere flåter.
Høye krav til rask levering
Digitaliseringssatsingen til Kuehne + Nagel er også et resultat av utfordringer de møter i markedet med høye krav til rask levering, både for rutineforsendelser og ekstraordinære oppdrag. I Norge er det mest eksport, noe som er lettere å styre enn import fra land, der det kan være høyt press fra flere steder i verden samtidig.
-Når vi ser at det blir mindre kapasitet i markedet i høysesonger, er det viktig at vi har leverandører vi kan stole på. Dynamikken mellom bestilling og tilgjengelighet på kapasitet kan være utfordrende. Da er det spesielt viktig at vi har gode avtaler med flyselskaper for å sikre kapasitet, sier Thormodsæter.
Tekst: Linnea Thompson, Stakeholder