DHL Express del av Deutche Post DHL Group som er en av verdens ledende post- og logistikkgruppe. DHL Express er eksperter på raske forsendelser, så raskt som en til tre dagers leveringstid i hele verden. Markedet for internasjonal flyekspress er totalt på omtrent 150 millioner euro i fraktkostnader. Regner man på de verdiene av DHL Express frakter, basert på hva kundene deklarerer som grunnlag for fortolling, er vareverdien til og fra Norge nær 70 milliarder kroner.
DHL Express er et integrert selskap der hele leveransekjeden er knyttet til eget selskap, uten underleverandører. De gjør alt i eget nettverk og egen regi, altså opphenting, kjøring, fortolling ut, lasting, selve flyvingen, fortolling inn og distribusjon. Denne dør-til-dør-servicen gjør at de kan leverer raskere. Andre leverandører bruker ofte en rekke ulike leverandører underveis, noe som kan forsinke leveranser. Alt leveres i henhold til DHL sin globale transportplan, og de har en leveringspresisjon på 96 til 97 prosent dør til dør.
De fleste kundene til DHL i Norge er fra olje- og offshorebransjen, shipping, teknologi og mekanisk industri. Leverandører innen tekstil- og sportsbransjen er også store. Dette er forretningskunder, altså B2B-kunder, men selskapet har fått stadig flere leveranser til privatpersoner, såkalt B2C, de siste årene. Når det gjelder import, utgjør e-handel en stadig større andel med leveringer til privatpersoner.
Nullutslipp i 2050
I Norge genererer all flyfrakt til, fra og i landet 1,3 prosent av alle klimagassutslipp. DHL Express hadde en målsetning om å redusere CO2-utslipp på konsernbasis med 30 prosent fra 2007 til 2020. De klarte å nå dette målet i 2016.
De har nå satt nye mål, der de skal være et nullutslippsselskap i 2050. På veien dit skal de klare å redusere utslipp av CO2 med 50 prosent i 2025. Dette gjør de blant annet ved å fornye flyflåten sin. Nyere fly slipper ut 40 til 50 prosent mindre enn de eldre. De har også innført el-biler og sykkeldistribusjon i Oslo, Kristiansand, Stavanger og Bergen.
DHL Express’ ser mot vekst i internasjonal handel
DHL Express er et av verdens mest globale selskaper og er representert i alle verdens land. Hoveddelen av verdens handel går gjennom Europa, Nord-Amerika og Øst-Asia, og fortsatt er handelen med og i Afrika, Sør-Amerika og deler av Asia begrenset. DHL ser på disse områdene med stort potensiale for økt handel. Mange land, slik som Indonesia, Filippinene, Kenya og Colombia har lovende utsikter for å ta større del av veksten. Det mange av disse landene har til felles er at de ofte har en ung befolkning med god utdannelse.
I tillegg til vekst i internasjonal handel, ser DHL Express til andre store, globale aktører som drivere i bransjen. For eksempel Amazon, AliBaba og eBay er aktører som sammen med utviklingen av ny teknologi, vil skape endringer og drive bransjen fremover. DHL Express ser også at det i dag handles mest leketøy, sportsartikler, kosmetikk, klær, bøker og sko på nett og at det er plass til flere bransjer i e-handelen.
DHL Express fokuserer på et godt nettverk, god service og engasjerte ansatte. I dag er nettverket deres det største globalt, og det best utbygde i Norge. DHL jobber kontinuerlig med egen kultur, og har et uttrykk de kaller ICCC – Insanely Customer Centric Culture der kunden alltid står i sentrum. Hvor godt de gjør det måler de kontinuerlig ved hjelp av blant annet telefonintervjuer og nettbaserte tilfredshetsundersøkelser.
Selskapet har et stort innovasjonssenter og målet er å ligge helt i forkant hva gjelder teknologiske løsninger innen logistikk- og transportbransjen.
Tekst: Linnea Thompson, Stakeholder