Forbereder seg på årets største shoppingdag

Black Friday faller på den 23. november i år. Dagen markerer åpningen av julehandelen med store rabatter i de fleste butikker og nettbutikker. I fjor hadde PostNord enorme volumer, i år blir de enda høyere.

Av: Linnea Holter Thompson

–Vi har satt fokus på en høysesong som ikke bare handler om Black Friday, men Black Week og julesesongen. Det er peak for oss. I fjor så vi enorme pakkevolumer som ble en stor utfordring for oss kapasitetsmessig, sier kommunikasjonssjef i PostNord, Bjørn Thorvaldsen.

Fjoråret viste PostNord hvor handlekraftige nordmenn er på nett. Til tider lå omsetningen på 50 og 100 prosent høyere volum enn året før. I år har de gjennomført flere tiltak for at årets salgsvarer skal leveres så knirkefritt som mulig.

Administrerende direktør i Ramberg, Terje Claussen forteller om en markant økning av leveranser i perioden rundt Black Friday og Black Week.

Planleggingen før Black Friday og julehandelen begynner tidlig. Med hovedsakelig bedriftskunder, starter oppfyllingen av lagre og butikker lenge før salget starter. På denne måten går ikke butikkene de leverer til tomme for varer når kundene stormer til for å benytte seg av Black Friday-salget, Black Week og Cybermonday.

–Det vi merker er at vi får en forskyvning på høsten, der det fortsetter veldig inn i november, og på grunn av Black Friday, Black Week og Cybermonday, inn i desember. Det gjør at høysesongen blir lengere enn den var tidligere. Men vi merker også at når jula er over så har folk kjøpt fra seg og det blir veldig stille, sier Claussen.

Nye tjenester for varelevering
PostNord har utviklet tjenestene sine for å møte det store volumet som kommer. Blant annet ved å øke produksjonskapasiteten på deres to store terminaler på Alfaset og Langhus. I tillegg har de en ny hjemleveringsterminal på Lørenskog, og testet et nytt sorteringsanlegg. De har også besøkt 1551 butikker i sitt utleveringsnettverk for å sørge for at de skal ha bedre kapasitet enn de hadde i fjor.

–En av utfordringene når vi skal levere ut pakker til butikker der privatpersoner kan hente selv, er at butikklagrene allerede er fulle av varer. En bil full av varer som blir sendt tilbake til terminal er veldig dyrt og ekstremt irriterende for kundene, sier Thorvaldsen.

For å få levert alle pakkene har PostNord 30 pick-up-points rundt i Norge, der man kan hente varene sin på en godsterminal. Hvilke pakker som sendes til disse terminalene er nå sortert bedre etter størrelse. Her skal man kunne hente varer med større volum, for eksempel en TV. Har man kjøpt mindre ting kan man hente det i butikk eller få det sendt hjem. Nå kan man også hente pakkene sine i en egen PostNord-butikk.

– Vi har for første gang i historien åpnet en egen butikk på Grünerløkka, slik at man kan hente varer midt i byen. Det er blitt veldig populært. Nå er vi bedre rustet for høysesongen enn vi var i fjor, sier Thorvaldsen.

Fokus på kommunikasjon
Det er ikke bare å få levert store volumer av pakker som er avgjørende i høysesongen som kommer, men å kunne kommunisere godt med kundene. PostNord har satset stort på privatkunder og vet at åpen dialog er viktig i den hektiske perioden som venter.

–En av de største utfordringene vi hadde i fjor var kundeservice, så der har vi foretatt en kraftig bemanningsøkning og åpnet flere kanaler. Spesielt på sosiale medier, der kundene nå kan henvende seg til oss direkte. Markedsføringsmessig har vi fortalt netthandelsbutikkene at de bør ha løsninger, som forteller kundene at det kan ta ekstra tid å få pakken når det er høysesong. Det handler om å gi informasjon til den som har bestilt. Får kunden beskjed om at det er høysesong og det tar lenger tid, vil det skape mindre frustrasjon hos kundene, sier Thorvaldsen.

 

Bjørn Thorvaldsen, kommunikasjonssjef PostNord.

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: