-
Transportsektoren er den største kilden til utslipp av klimagasser i Norge, og står samlet for rundt 30 prosent av de nasjonale klimagassutslippene. Veien mot lav- og nullutslipp er lengre for tyngre kjøretøy og -maskiner enn tilfellet er for lette personbiler. 80 prosent av nybilsalget i Norge i 2022 var elbiler. El-bilsalget har for alvor løsnet for varebil-segmentet, mens det for tungtransporten vil ta lengre tid da både kjøretøypark og lade- og fylleinfrastruktur ikke er klart. Det er cirka 500 000 varebiler og 70 000 lastebiler i Norge.
-
Regjeringen har som klimamål å halvere utslippene fra transportsektoren i 2030, sammenliknet med 2005. For å oppnå dette stilles det krav til 0-utslipp i offentlige anbud, økt omsetningskrav for biodrivstoff og en kraftig økning i CO2-avgiften. Det betyr at mye av biltransporten må over på strøm, både for personer og varer. Samtidig kan biogass spille en viktig rolle, mens hydrogen trolig vil få større betydning på lengre sikt. Regjeringen kom i desember 2022 med en ladestrategi, som har en rekke forslag til tiltak.
Bærekraftsrapportering
EUs direktiv for bærekraftsrapportering (CSRD) innføres i Norge fra regnskapsåret 2024, og dermed kommer bærekraftsrapportering til å treffe medlemsbedriftene våre for fullt i årene fremover.