Arealkonflikter mellom ulike trafikantgrupper, begrenset fremkommelighet og dårlig tilrettelegging for lasting og lossing av varer er utfordringer vi ser i flere norske kommuner i dag. De levende, bærekraftige byene vi ønsker oss krever tiflørsel av varer samtidig som at mobilitetsflyten ivaretas på en god måte. Bylogistikk – frakt av varer, utstyr og avfall i byområder, må løftes til et strategisk nivå i kommunene.
Bylogistikken trenger, akkurat som kollektivtrafikken, god fremkommelighet og areal.
Vi har et mål om utslippsfri varetransport i by fra 2030. NHO LT mener ikke at et utslippsmål nødvendigvis er det beste for varetransporten i by. Utfordringene vi ser i byene løses ikke med nullutslippskjøretøy. Elektriske lastebiler har også behov for areal til lasting og lossing, og de tar like stor plass på veien.
Mål på effektivitet bør derfor utredes. Fyllingsgrad, antall stopp per time, antall stopp per tur eller densiteten på stoppene kan være mulige indikatorer. Det vil eliminere de som kjører inn og ut for en enkeltlevering og oppfordre til samlasting som er mer effektivt, det vil også gi en god pekepinn på hvor god framkommeligheten i ulike deler av byen er.