BIG DATA. Innsamling og analyse av data fra egen drift gir både muligheter til en mer rasjonell drift; økt forståelse for markedet og analyser og kompetanse som kan selges med fortjeneste til kunder.
"Vi ser at kravet til at alt skal skje veldig fort resulterer i at vi må optimalisere våre digitale systemer kontinuerlig og synliggjøre vareflyten vår, for å etterkomme kundenes krav og levere som verdens ledende logistikkleverandør. Vi jobber derfor mye med å utvikle plattformer der kundene automatisk får alle opplysninger de trenger"
Synnøve Thormodsæter, National Airfreight Manager i Kuehne + Nagel
E-HANDEL. Handelen på nett vokser cirka dobbelt så fort som i butikkene, og utgjør cirka 40 milliarder kroner i omsetning. Dette endrer kravene til logistikken. Butikkene får i mindre grad en rolle å spille som mellomlager og flere varer går direkte fra produsent, eller store varelagre, rett til forbruker.
"Samtidig som vi ruster oss for stadig økende volumer, jobber vi kontinuerlig med utvikling av flere tjenester som skal gjøre hverdagen enklere for kundene. Ved å utnytte disse verktøyene godt, vil kundene få økt salg i egen butikk og en bedre kundeopplevelse"
Bjørn Thorvaldsen, Kommunikasjonssjef i PostNord
AUTONOME KJØRETØY. De selvkjørende bilene kommer sakte, men sikker til å ta sin plass hos profesjonelle aktører. I første omgang inne på lukkede områder, deretter på korte strekninger utenfor porten og etter hvert på landeveien.