Varsel om farer i forbindelse med manglende grensefortolling av varer til Sverige
(2009)
(2009)
Av advokat Kristin Mørkedal
LTL (nå NHO LT) har den siste tiden blitt kontaktet av flere medlemsfirmaer som har blitt påført store tap
etter at det svenske Tullverket 1.7.2009 sluttet å akseptere retting og frivillig etterfortolling
av gods som ikke har blitt fortollet inn i Sverige ved grensepassering. Årsakene til manglende
fortolling er varierte, men i de fleste tilfellene skyldes det enten forglemmelse og/eller
misforståelse fra sjåførens side, dårlig tid eller feil fra tollvesenets side. Reaksjonen fra
Tullverket har imidlertid vært konsekvent – nemlig å debitere transportørene med regningen
for toll og merverdiavgift på varer som ikke har blitt fortollet på grensen. Konsekvensen av
denne nye praksisen er at transportøren i realiteten blir påført en straff fordi transportøren,
i motsetning til de svenske importørene, ikke har fradragsrett for merverdiavgiften.
Tullverket legger ikke skjul på at praksisen er igangsatt for å få bukt med en økende grad av
manglende grensefortolling, særlig blant utenlandske sjåfører som ikke hører hjemme i
Norden. Tullverket har i den forbindelse lagt behandlingsenheten for slike saker til Malmø
for å unngå at noen operatører får preferensiell behandling ved etterfortolling hos Tullverket
på Svinesund.
Problemet med Tullverkets nye praksis er de høye beløp den enkelte transportør / sjåfør blir
belastet som følge av noe som kan skyldes en uskyldig forglemmelse eller en misforståelse.
Merverdiavgiften utgjør som kjent 25 % av vareverdien og på en enkelt forsendelse kan
dette komme opp i flere millioner kroner, avhengig av varenes verdi. Tullverket følger
deretter ofte opp med en regning på ordinær toll, da avtalen om preferansetoll mellom
Norge og Sverige ikke kommer til anvendelse dersom Tullverket konkluderer med at
transportøren har begått bedrageri. I tillegg kommer gjerne tolltillegget på 20 % som oppstår
ved ulovlig innførsel av varer til Sverige. Sistnevnte kan man imidlertid i de fleste tilfeller
avverge, da det følger av den svenske tolloven kap. 8 at tolltillegg ikke skal ilegges dersom
fortollingen rettes frivillig.
LTL har til nå klart å løse noen av sakene fordi den manglende grensefortollingen kunne
tilbakeføres til helt spesielle omstendigheter, men transportørene kan i fremtiden ikke regne
med å få medhold i sin klage dersom sjåføren har unnlatt å dra innom tollen på grensa. LTL
har et godt samarbeid med KGH Customs som også har bidratt til å løse opp i noen av
sakene, men heller ikke KGH drar lenger nytte av sine interne kontakter i Tullverket, da
Tullverket er svært opptatt av at alle aktører heretter skal behandles likt. Norske speditører
er derfor helt avhengig av at sjåførene gjør jobben sin når de fører varer inn i Sverige.
Det viktigste speditørene kan gjøre fremover er å kurse sine innleide sjåfører og
undertransportører og forklare dem i detalj hvor dramatisk et øyeblikks forglemmelse kan
bli. LTL bidro senest denne uken med å redde en norsk sjåfør fra personlig konkurs etter at
speditøren var blitt ilagt toll, merverdiavgift og tolltillegg på over 1 million kroner. For en
enkelt lastebileier vil et slikt krav trolig føre til store økonomiske problemer og høyst
sannsynlig personlig konkurs. Ved benyttelse av utenlandske sjåfører er dette enda viktigere,
da det viser seg at disse ofte mistar KGH og andre grensespeditører for å være tollvesenet.
I tillegg til å behandle konkrete klagesaker, har LTL på sin side tatt kontakt med Norsk
Lastebileierforbund og vil innlede et samarbeid om en informasjonskampanje vis‐à‐vis de
utførende transportørene som gjerne ender opp med sluttkravet.
KGH Customs vil heretter gå enda sterkere inn for å informere og forklare sjåførene om
viktigheten av at de drar innom Tullverket før de forlater Svinesund.
LTL kan ikke poengtere sterkt nok hvor viktig dette er og vi håper på at en bedring i
statistikkene vil føre til en mer fleksibel holdning fra Tullverket på sikt.