Hva gjør vi dersom importør ikke betaler toll og mva ved innførsel av varer?
Sak om grov uaktsomhet (2011)
Sak om grov uaktsomhet (2011)
Av advokat Tom Rune Nilsen
I forbindelse med veitransport vil konsekvensen av at handlingen anses som grov
uaktsom bety fullt ansvar i stedet for et begrensningsansvar. Ved innenlands transport er
begrensningsbeløpet 17 SDR pr kg og ved internasjonal transport er begrensningsbeløpet
8,33 SDR pr kg. Ofte vil det bety dramatiske forskjeller. Jeg har eksempler på 1.500.000
i stedet for 300.000,-.
Jeg ser også at rettspraksis i de nordiske land ikke er like. Det synes som om norske
domstoler lettere kommer frem til grov uaktsomhet enn domstolene i de andre nordiske
land.
Jeg vil her nevne en sak fra finsk rett. Det var en sending som via en terminal skulle
videresendes til Moskva. Der skulle varene benyttes på en messe. På terminalen ble
varer forvekslet og feil varer ble sendt til Moskva. Ettersom feilen ikke ble oppdagen før
de feilsendte varene ankom Moskva og messen ikke varte så lenge, var det nyttesløs å få
de riktige varer frem i tide.
Så ble da det avgjørende spørsmål, var det å sende feil varer en grovt klanderverdig
handling eller var det kun å anse som normal uaktsomhet. Altså uansett kom speditøren i
ansvar, men for ham var det store spørsmålet om ansvaret ble begrenset eller om det
ble et fullt ansvar.
Norsk rett har sagt om denne bedømmelsen at det skal mye til før handlingen anses som
grovt uaktsomt. Det må være en svært stygg feil. F. eks har en som hadde høy last og
kjørte i taket i en tunnel blitt karakterisert som grovt uaktsom.
Vi har også en dom at feiltasting på temperaturinnstilling på en container anses som
grovt. Det ble tillagt betydning at varene hadde stor verdi.
I dette tilfelle kom finsk domstol til at feilsending ikke kunne anses som grovt uaktsomt.