Veifraktførers ansvar for toll og avgifter
(1999)
(1999)
Av advokat Anette Jahr
1. Oppdragsgiver gir feil opplysninger
Hvis oppdragsgiver gir feil opplysninger til fraktføreren, og dette fører til at sistnevnte ilegges
ansvar for toll og avgifter av offentlige myndigheter vil oppdragsgiveren være ansvarlig etter
CMR-reglene, jfr veifrl. § 16(2) / CMR art. 11 nr. 2.
I praksis vil feilen ofte kunne rettes, f.eks ved ettersendelse pr. fax av korrekte
dokumenter/opplysninger. Hvis fraktføreren ikke tar kontakt med oppdragsgiveren, men i
stedet leverer direkte til mottager (med eller uten avtale med mottager om dette) vil man være
over i punkt 3 eller 4 nedenfor.
2. Oppdragsgiver instruerer fraktføreren om å levere direkte til mottagers speditør
Fraktføreren kan ofte bli ansvarlig for toll og avgifter dersom godset ikke infortolles. Typisk
der transittering ikke avsluttes med slik infortolling. Fraktføreren vedblir her å stå som
hovedansvarlig etter transitteringskonvensjonen selv om han leverer gods og dokumenter til
en speditør som i.h.t. oppdragsgivers instrukser skal stå for infortollingen.
Fraktføreren må imidlertid kunne gå ut fra at speditøren infortoller varene. Hvis speditøren
ikke innfortoller/avslutter transitteringen må dette være oppdragsgiverens ansvar på bakgrunn
av instruksen til fraktføreren. Det må så bli opp til oppdragsgiveren å rydde opp/kreve
erstattet eventuelle merutgifter av speditøren.
3. Oppdragsgiver instruerer fraktføreren om å levere direkte til mottager
Hvis fraktføreren leverer direkte til mottager uten å fortolle først bryter fraktføreren de
fortollingsprosedyrer som skal følges. I utgangspunktet fritar ikke dette oppdragsgiveren for
ansvar overfor fraktføreren.
Det er imidlertid mulig at fraktføreren ikke kan kreve alle sine utgifter dekket av
oppdragsgiverer, typisk i situasjoner hvor kravet fra offentlige myndigheter blir mye høyere
enn det ville vært om korrekt fremgangsmåte var fulgt. Dette er noe fraktførerne regelmessig
er klar over at kan skje, mens oppdragsgiver kan være uvitende. Det kan derfor tenkes at
fraktføreren bør gjøre avsender/oppdragsgiver kjent med den risiko som er involvert ved
levering direkte til mottager før sistnevnte blir pålagt det fulle ansvar for mottagers
manglende fortolling. Hvis oppdragsgiver er en profesjonell part i denne sammenheng må
imidlertid fraktføreren kunne gå ut fra at han er kjent med og aksepterer den risiko som er
involvert.
3. Fraktføreren leverer direkte til mottager etter avtale med mottager
Hvis fraktføreren ikke har mottatt noen instruks fra oppdragsgiver, men kun gjør avtale med
mottager om at mottager skal fortolle, har ikke fraktføreren noen mulighet til å velte ansvaret
over på oppdragsgiveren hvis mottager ikke fortoller. Han må i stedet forholde seg til
mottager og avtalen dem imellom.
Unntak kan tenkes hvis godset er solgt DDP, og fraktføreren ved å betale offentlige
myndigheter i realiteten dekker toll som avsender/oppdragsgiver skulle vært belastet etter
kjøpsavtalen. Her kan fraktføreren trolig påberope seg NSAB § 11 (2) om utlegg. Moms må
imidlertid uansett søkes tilbake hos mottager. Myndighetenes krav vil kunne være høyere enn
om ordinær fortollingsprosedyre var blitt fulgt. Eventuelle merutgifter her må også kreves av
mottager.
4. Fraktføreren leverer direkte til mottager uten avtale om dette med verken avsender
eller mottager
Her har fraktføreren brutt gjeldende fortollingsprosedyrer. Også her kan fraktføreren trolig
søke tilbake hos oppdragsgiveren det beløp som denne eventuelt skulle ha betalt offentlige
myndigheter jfr NSAB § 11 (2). Mottager vil nok også kunne være ansvarlig for moms, men
NSAB § 11 (2) gjelder ikke overfor denne. Eventuelt overskytende tap må fraktføreren i
utgangspunktet dekke selv.
5. Offenlige myndigheter oppstiller solidaransvar for fraktføreren også der korrekte
prosedyrer er fulgt av sistnevnte. (Fraktføreren gjøres ansvarlig for mottagers
betalingsevne/vilje)
Hvis offenlige myndigheter pålegger fraktføreren ansvar for toll og avgifter kun fordi
mottager ikke betaler – d.v.s. også der fortollingsprosedyrer er fulgt av fraktføreren – vil dette
være et utlegg som følge av oppdraget som fraktføreren må kunne velte over på avsender etter
NSAB § 11 (2).
6. Avsender og mottagers ansvar for å bidra til å rydde opp etter at feil er begått
I de aller fleste tilfeller hvor korrekt fortollingsprosedyre ikke er fulgt vil det være mulig å
rette opp dette i ettertid. Dette kan skje ved at det fremskaffes bevis for at godset rent faktisk
ble fortollet, eller ved at det foretas en fortolling i ettertid. Det kan være adgang til å gjøre
dette i flere år etter at transporten startet.
Selve det faktum at det med enkle midler kan ryddes opp (og fraktføreren dermed kan spares
for til dels store krav fra tollmyndighetene) er trolig et av de viktigste momentene i denne
materien. Det er først når de øvrige involverte parter ikke medvirker til å rydde opp at
fraktføreren risikerer å måtte dekke toll & avgifter overfor tollvesenet.
Hvis fraktføreren har overlatt til mottager å fortolle (uten instruks om dette fra avsender),
f.eks i forbindelse med en transittering, kan det tenkes at mottager rent faktisk har fortollet
men at tollvesenet ikke har sendt melding (rykkattest) om dette bakover i eget system. I så fall
vil mottager ha en forpliktelse til å bistå fraktføreren i hans bestrebelser med å fremskaffe
dokumentasjon for at godset rent faktisk ble fortollet. Hvis mottager ikke foretar seg noe vil
dette i seg selv kunne danne grunnlag for et ansvar overfor fraktføreren. Det samme vil gjelde
hvis mottager ikke har fortollet i første omgang, og så ikke fortoller senere heller tross
oppfordring om dette fra fraktføreren. Mottageren har uansett en selvstendig plikt til å sjekke
om varen er fortollet og at fortollingen er korrekt, jfr rettspraksis.
Hvis fraktføreren har levert godset hos mottager eller mottagers speditør uten å fortolle i.h.t.
instruks fra avsender/oppdragsgiver, vil sistnevnte bli ansvarlig for mottagers manglende
fremskaffelse av dokumentasjon / etterfortolling.
Hvis oppdragsgiveren aldri ga fraktføreren noen instruks om å levere direkte til mottager kan
han imidlertid ikke gjøres ansvarlig overfor fraktføreren for mottagers manglende
oppfølgning. Fraktførerens oppdrag fra avsender må inbefatte det å følge korrekt
fortollingsprosedyre, og når denne ikke følges har fraktføreren på egen risiko gått ut over sitt
oppdrag.
I tillegg: Mottager har en selvstendig forpliktelse til å sjekke om fortolling har skjedd. Hvis
dette ikke er tilfelle er mottager forpliktet overfor tollvesenet til å sørge for fortolling. Hvis
transportøren i mellomtiden har dekket toll og avgifter som mottager skulle ha betalt må det
ligge et regresskrav i dette.