Hvordan skal vi melde krav i konkursbo

(2011)

Av Tom Rune Nilsen

Dersom en kunde går konkurs, er det viktig at kravet som sendes til boet er skrevet
korrekt. Melder dere bare inn et krav, uten å spesifisere klasser eller massefordring, vil
kravet bli godkjent som uprioritert. Det betyr at man ikke får dekning før alle andre som
har bedre rettigheter har blitt dekket fullt ut.


Vi har 4 typer krav i et konkursbo:
1. Massefordringer
2. Fortrinnsberettigede av første klasse
3. Fortrinnsberettigede av andre klasse
4. Uprioritert


Systemet er slik at hver klasse skal dekkes fullt ut før det blir noe å fordele på neste
klasse.
Massefordringer er fordringer man pådrar seg etter konkursåpning. Hvis vi f. eks
transporterer varer for boet, skal det dekkes som en massefordring.
Fortrinnsberettige av første klasse er stort sett lønn til arbeidstakerne. Vi kan sjelden
påberope oss slike krav.
Derimot er det svært ofte at vi har krav som kommer i 2. klasse. Regelen finner vi i
dekningslovens § 9-4. Her finner vi en del skatter og avgifter. I denne kategorien har vi
merverdiavgift.
I lovens § 9-4, 1. ledd pkt 3 finner vi merverdiavgift. Etter 2. ledd må merverdiavgiften
ikke ha et forfall som er eldre enn 6 måneder før fristdagen.
Dette betyr at dersom vi må betale merverdiavgift til tollvesenet fordi vi ikke får oppgjør
fra kunden, og konkursen åpnes før det har gått 6 måneder, kan vi melde inn kravet som
prioritert klasse 2.
Det kan meldes til boet slikt:
”Prioritert krav klasse 2 utlagt merverdiavgift kr X.
Hjemmel: Dekningslovens § 9-4, 1. ledd pkt 3, jfr 2. ledd jfr. 9-5, 2. ledd.”
På denne måten vil vi ha en langt større sjanse til å få dekket dette utestående enn ved
bare å melde kravet inn uten spesifikasjon.

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: