Sak om grov uaktsomhet

I forbindelse med veitransport vil konsekvensen av at handlingen anses som grov uaktsom bety fullt ansvar i stedet for et begrensningansvar. (2012)

Sak om grov uaktsomhet
(Advokat Tom Rune Nilsen)

I forbindelse med veitransport vil konsekvensen av at handlingen anses som grov uaktsom bety fullt ansvar i stedet for et begrensningsansvar. Ved innenlands transport er begrensningsbeløpet 17 SDR pr kg og ved internasjonal transport er begrensningsbeløpet 8,33 SDR pr kg. Ofte vil det bety dramatiske forskjeller. Jeg har eksempler på 1.500.000 i stedet for 300.000,-.

Jeg ser også at rettspraksis i de nordiske land ikke er like. Det synes som om norske domstoler lettere kommer frem til grov uaktsomhet enn domstolene i de andre nordiske land.

Jeg vil her nevne en sak fra finsk rett. Det var en sending som via en terminal skulle videresendes til Moskva. Der skulle varene benyttes på en messe. På terminalen ble varer forvekslet og feil varer ble sendt til Moskva. Ettersom feilen ikke ble oppdagen før de feilsendte varene ankom Moskva og messen ikke varte så lenge, var det nyttesløs å få de riktige varer frem i tide.

Så ble da det avgjørende spørsmål, var det å sende feil varer en grovt klanderverdig handling eller var det kun å anse som normal uaktsomhet. Altså uansett kom speditøren i ansvar, men for ham var det store spørsmålet om ansvaret ble begrenset eller om det ble et fullt ansvar.

Norsk rett har sagt om denne bedømmelsen at det skal mye til før handlingen anses som grovt uaktsomt. Det må være en svært stygg feil. F. eks har en som hadde høy last og kjørte i taket i en tunnel blitt karakterisert som grovt uaktsom.
Vi har også en dom at feiltasting på temperaturinnstilling på en container anses som grovt. Det ble tillagt betydning at varene hadde stor verdi.
I dette tilfelle kom finsk domstol til at feilsending ikke kunne anses som grovt uaktsomt.

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: