Elektroniske konnossementer – BOLERO
Avtaleverk deltakerne slutter seg til. Åpne og skjulte koder i datanettverk. Unngår problemer med dobbeltsalg og tap av konnossement. (1999)
Avtaleverk deltakerne slutter seg til. Åpne og skjulte koder i datanettverk. Unngår problemer med dobbeltsalg og tap av konnossement. (1999)
ELEKTRONISKE KONNOSSEMENTER – BOLERO
(Anette Jahr)
Datautviklingen er nå i ferd med å fortrenge bruken av papirbaserte transportdokumenter. De engelske organisasjonene SWIFTH (verdensomspennende bank-kooperativ) og The TT Club (gjensidig forsikringsselskap for transportører) har utviklet et konsept kalt BOLERO, som skal gjøre handel med elektroniske konnossementer mulig.
Konseptet er i korthet et avtaleverk (The Rule Book) som deltagerene, d.v.s. kunder og transportører slutter seg til. Hver enkelt aktør får utdelt en kode som består av to deler, en offentlig kjent del og en privat del. Det er opprettet en datasentral (Trusted Third Party) som ved hjelp av kodene kontrollerer at den informasjon partene sender til og fra hverandre ikke endres. Datasentralen registerer også ihendehavere og videreformidler aksepter/kvitteringer.
Systemet vil fungere på den måten at avlaster leverer godset til transportøren, som via datasentralen sender informasjon til avlaster som tilsvarer innholdet i dagens konnossementer. Ved hjelp av kodene kontrollerer datasentralen at informasjonen stammer fra transportøren, og at den ikke er endret underveis. Når avlaster sender aksept til transportøren via datasentralen kontrolleres også denne, og hvis alt er i orden er konnossementet gyldig etablert. Avlaster kan deretter overdra lasten til kjøper ved å adressere informasjonen til kjøper, og datasentralen kontrollerer igjen kodene og at informasjonen ikke er endret og registrerer aksepten fra kjøper. På tilsvarende måte kan kjøperen overdra lasten videre.
Dette innebærer at det til enhver tid kun vil være registrert en ihendehaver av konnossmentet hos TTP, og man unngår problemet med dobbeltsalg. Videre slipper man problemene knyttet til konnossementer som går tapt i de trades hvor man av forskjellige årsaker ikke benytter seawaybills.
Foreløpig synes det som om konseptet primært er myntet på konnossmenter, men det er i prinsippet ingenting i veien for at det utvides til også å omfatte ordinære fraktbrev/waybills (bil/båt/fly). Bolero-prosjektet er i sin oppstart i disse dager, og den som ønsker mer informasjon kan i første omgang se nærmere på www.boleroltd.com