Ansvaret for at et konnossement kommer frem til avskiper

Transportør ansvarlig for postgang. (Juni 2010)

ANSVARET FOR AT ET KONNOSSEMENT KOMMER FREM TIL AVSKIPER
Av advokat Torgeir Gullaksen
Vi har nylig hatt en sak som vedrører sjøfrakt. Gods med en verdi på ca. kr. 10 millioner skulle sendes som sjøfrakt fra Norge til India og det var utstedt ”Letter of Credit”. Godset ble lastet om bord i skipet og transportørens avdelingskontor i Sverige hevdet å ha utstedt konnossement og sendt det med vanlig post til avskipers speditør. Avskipers speditør mottok ikke noe konnossement og når avskiper igjen ba om få et konnossement, krevde transportøren at avskiper skulle undertegne et ”Letter of indemnity” og at det ble stilt bankgaranti tilsvarende den verdien som fremgikk av ”Letter of Credit”, før nytt konnossement kunne utstedes. Transportøren henviste til de reglene som gjelder når avskiper mister et konnossement. Kravet om bankgaranti ble raskt frafalt.

Det fremgår av sjøloven § 294 og av Haag-Visby reglene Artikkel III at avlaster har rett til å få konnossement av transportøren.

Spørsmålet er hvem som er ansvarlig dersom et konnossement forsvinner i tidsrommet fra transportøren hevder å ha sendt konnossementet og til avskiperen mottar det. Jeg har ikke funnet hverken rettspraksis eller litteratur som dekker dette forholdet.

Vi ble engasjert av avskipers speditør og jeg sendte er brev til transportøren hvor jeg anførte følgende (i nøytralisert form):
Når transportøren har mottatt godset, kan avskiper kreve at transportøren eller transportørens agent utsteder og leverer konnossement til avskiper, jfr. Haag-Visby reglene Artikkel III. De har ennå ikke levert konnossementet til avskiper. De hevder å ha sendt konnossementet til avskipers speditør med vanlig post, men avskipers speditør har ikke mottatt konnossementet. Det er Deres ansvar å sørge for å få levert konnossementet til avskiper på en sikker måte, særlig i en sak som dette hvor godsets verdi er ca. kr. 10 millioner. De har ikke overholdt Deres forpliktelse til å levere konnossement til avskiper.
De kan ikke kreve ”Letter of indemnity” fra avskiper for å utstede et nytt konnossement når avskiper ikke har mottatt noe konnossement fra Dem. Avskiper har ikke mistet konnossementet. Dette er en helt annen situasjon enn de tilfeller hvor avskiper har mottatt konnossementet og deretter har mistet det.
På vegne av avskiper og avskipers speditør, krever jeg at De utsteder et konnossement til avskiper og sender det på en sikker måte til avskipers speditør.
Hvis ikke avskiper har mottatt konnossement innen ……………………, vil avskiper holde Dem ansvarlig for det tap avskiper blir påført ved ikke å kunne innløse det beløpet som fremgår av ”Letter of Credit” (ca. kr. 10 millioner).

Transportøren besvarte ikke mitt brev, men sendte en e-post til avskipers speditør hvor de fortsatt krevde ”Letter of indemnity” for å utstede nytt konnossement. De fikk beskjed fra avskipers speditør om å besvare mitt brev og transportøren sa da at de ville forelegger mitt brev for sin juridiske avdeling som ville svare meg direkte.
Jeg mottok fortsatt ikke noe svar fra transportøren, men transportørens avdeling i Sverige meddelte avskipers speditør at konnossementet var kommet til rette og at avskiper kunne få nytt konnossement fra transportørens avdeling i Norge. Hvorfor sendte de ikke bare det konnossementet som angivelig var kommet til rette?
Etter min mening er en transportør - som utgangspunkt - ansvarlig for at et konnossement kommer frem til avskiper, med mindre noe annet er avtalt.
Jeg antar at transportøren kom til samme konklusjon og valgte å utstede nytt konnossement uten å innrømme noe ansvar. Den aktuelle transportøren har nå satt inn følgende standardtekst i sine e-poster:
Attention is drawn to the fact that the original bill of lading will be posted through regular mail. The carrier is not responsible for delay or loss of the original bill of lading during postal services. In case you wish to pick up the original bill of lading from our office or wish to have the original bill of lading forwarded by courier or in any other way, we kindly ask you to notify us in writing.

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: