Personvernerklæring
Informasjon om behandling av personopplysninger i NHO Logistikk og Transport
Informasjon om behandling av personopplysninger i NHO Logistikk og Transport
Informasjon om behandling av personopplysninger i NHO Logistikk og Transport
Nedenfor informerer vi (NHO Logistikk og Transport) om hvordan vi vil behandle personopplysninger etter lov om personopplysninger.
NHO Logistikk og Transport er behandlingsansvarlig hvis ikke annet fremgår.
I informasjonen finner du de gruppene av personer vi kan behandle personopplysninger om. Merk at du kan være omfattet av flere grupper. Vi kan behandle personopplysninger som ikke er omfattet av informasjonen nedenfor, i så fall vil vi informere om behandlingen på annen måte.
Vår behandling av personopplysninger er basert på de behovene vi har i virksomheten. Utgangspunktet for vår virksomhet er vårt vedtektsbestemte formål, som er:
- Å ivareta og fremme medlemmenes felles interesser for styrket konkurranseevne, lønnsomhet og bedrede rammebetingelser
- Å representere medlemmene utad og bidra til bedret profilering og samfunnskontakt
- Å bidra til kompetanse- og forretningsmessig utvikling hos medlemmene
- Å virke for gode og varige relasjoner mellom medlemmene, de ansatte og deres organisasjoner
- Å avverge arbeidstvister og ivareta arbeidsgiverspørsmål
- Å ivareta medlemmenes interesser innad i NHO Logistikk og Transport
Kontaktinformasjon om oss og de databehandlere vi har avtaler med, finner du helt nederst.
I punktet "Rettigheter for de registrerte" informerer vi om rettighetene til dem vi har personopplysninger om. Samtykker du har gitt oss vil gjelde også for NHO Logistikk og Transports eventuelle rettsetterfølgere.
Grupper av personer vi kan ha personopplysninger om... 2
Kontaktpersoner i medlemsbedrifter.. 2
Innehavere av enkeltpersonforetak som er medlemmer i NHO Logistikk og Transport.. 3
Personer som henvender seg til NHO Logistikk og Transport ..3
Kontaktpersoner hos eksisterende og potensielle bedriftskunder og leverandører.. 4
Medlemmer i fagforeninger.. 4
Brukere av Arbinn.. 5
Kontaktpersoner i samfunnslivet.. 5
Medlemmer av organer, råd, utvalg, referansegrupper mv. tilknyttet NHO Logistikk og Transport ..6
Adressater for masseutsendelser av nyhetsbrev, markedsføring o.l. ..6
Innledere og deltakere på kurs, arrangementer, møter o.l...7
Personer med tilgang til Næringslivets Hus i Middelthuns gate 27 i Oslo.. 8
Personer omfattet av advokatoppdrag.. 8
Besøkende på våre nettsider ..9
Utlevering av personopplysninger. Felles behandlingsansvar..9
Automatiske avgjørelser.. 9
Rettigheter for de registrerte.. 10
Behandlingsansvarlig, databehandler og kontaktinformasjon. 10
Endringer i informasjonen. .11
Med kontaktpersoner i medlemsbedrifter mener vi ansatte og andre representanter.
Behandlingen av opplysninger er basert på vår berettigede interesse som består i å administrere medlemskap og å forfølge våre formål som interesse- og arbeidsgiverorganisasjon. Vi lagrer og utleverer opplysninger hvis vi har en rettslig forpliktelse til det, for eksempel etter bokføringsloven og skatteforvaltningsloven.
Det er frivillig for kontaktpersoner om de ønsker å gi oss personopplysninger, men daglig leder må gi oss kontaktopplysninger. Henter vi inn personopplysninger fra andre, vil det gjelde i hovedsak navn, kontaktopplysninger, stilling, funksjon og arbeidsgiver. Kilde for slike opplysninger vil være kontaktpersonens arbeidsgiver, for eksempel arbeidsgivers nettside. Vi kan hente inn opplysninger fra offentlige registre (Foretaksregisteret) om hvem som er styremedlemmer og daglig leder i medlemsbedrifter.
Vi skal slette opplysningene hvis vi blir kjent med at kontaktpersonen opphører å være kontaktperson eller vi ikke har behov for kontakt med virksomheten. Vi vil likevel beholde opplysningene for en lengre periode hvis vi mener det kan bli bruk for dem for eksempel for å dokumentere virksomheten vår eller den kontakten vi har hatt.
Vi bruker av og til en tredjepart til å kontakte medlemsbedrifter. Tredjeparten vil være databehandler, se kontaktinformasjon nedenfor.
Behandlingen av opplysninger er basert på vår berettigede interesse som består i å administrere medlemskap og forfølge våre formål som interesse- og arbeidsgiverorganisasjon. Vi lagrer og utleverer opplysninger hvis vi har en rettslig forpliktelse til det, for eksempel etter bokføringsloven og skatteforvaltningsloven.
Innehaveren må gi oss personopplysninger for å være medlem i NHO Logistikk og Transport. Henter vi inn personopplysninger fra andre, vil det gjelde i hovedsak kontaktperson og kontaktopplysninger. Kilde for slike opplysninger vil være offentlig tilgjengelige registre (blant annet Foretaksregisteret)
Opplysninger om andre bedrifter enn enkeltpersonforetak utgjør ikke personopplysninger.
Vi bruker av og til en tredjepart til å kontakte medlemsbedrifter. Tredjeparten vil være databehandler, se kontaktinformasjon nedenfor.
Vi behandler personopplysninger om dem som henvender seg til NHO Logistikk og Transport for å besvare og dokumentere kommunikasjonen. Dette gjelder alle former for kommunikasjon, fysisk og digital, skriftlig og muntlig.
Behandlingen av opplysninger er basert på vår berettigede interesse som består i å ha kontakt med omverdenen i vår virksomhet som interesse- og arbeidsgiverorganisasjon og i å dokumentere den virksomheten vi driver.
Det er frivillig å gi oss personopplysninger. Får vi ikke de opplysningene vi trenger for å besvare henvendelser, kan vi ikke besvare henvendelsene og vi kan slette henvendelsene. Vi vil ikke motta, eller behandle på annen måte, sensitive opplysninger fra noen uten at vi har lovlig grunnlag for det.
Vi kan lagre personopplysninger så lenge det er nødvendig for de formål som er nevnt ovenfor. Kommunikasjon med innhold som kan føre til behov for senere oppfølgning, klager eller innsigelser, kan vi lagre i inntil ti år.
Vi behandler personopplysninger om kontaktpersoner hos eksisterende og potensielle bedriftskunder og leverandører for å
Behandlingen av personopplysninger er basert på vår berettigede interesse som består i behovet for innkjøp, salg og markedsføring. Vi lagrer og utleverer opplysninger også der vi har en rettslig forpliktelse til det, for eksempel etter bokføringsloven og skatteforvaltningsloven. Vi kan lagre opplysninger så lenge vi mener det kan bli bruk for dem, for eksempel for å dokumentere forhold rundt kjøp og salg.
I mange tilfeller vil det være nødvendig at vi får personopplysninger for å inngå avtaler med kunder og leverandører, blant annet for å dokumentere at avtale er inngått. Får vi ikke de opplysningene vi trenger, vil vi ikke inngå avtale.
For øvrig er det er frivillig for kontaktpersonene om de ønsker å gi oss personopplysninger. Henter vi inn personopplysninger fra andre, vil det i hovedsak gjelde kontaktopplysninger, stilling, funksjon og arbeidsgiver samt eventuelt kompetanse og referanser der det er relevant. Kilde for slike opplysninger vil være kontaktpersonens arbeidsgiver, for eksempel fra arbeidsgivers nettside. I noen tilfeller henter vi inn referanser fra andre for å vurdere egnethet av kunder og leverandører.
Vi kan lagre opplysningene inntil bedriften opphører å være kunde/leverandør eller til kontaktpersonen opphører å være kontaktperson, med de unntakene som er nevnt ovenfor.
Driver vi næringsvirksomhet, skal vi sende markedsføring per e-post bare til fysiske personer som har gitt samtykke til det på forhånd eller at det er lovelig i hht. Markedsføringsloves §15, se også punktet om "Adressater for masseutsendelser …".
Vi behandler personopplysninger om personers medlemskap i fagforeninger for å:
Behandlingen av personopplysninger er basert på vår berettigede interesse som følger av at vi er part i landsomfattende tariffavtaler og at vi rådgir medlemsbedrifter. Opplysningene vil være navn, stilling, arbeidsgiver og den tariffavtale vedkommende er eller skal være omfattet av. Personers medlemskap i fagforeninger er en sensitiv personopplysning. Vår behandling av den opplysningen vil være omfattet av innholdet i tariffavtaler/overenskomster, rettskrav eller at personen selv åpenbart har offentliggjort opplysningen, jf. personvernforordningen artikkel 9 nr. 2 hhv. bokstav b, e og f.
Kilden for personopplysningene vil være de fagforeninger personen er medlem av eller den bedriften personen er ansatt i. Kilden er ikke offentlig tilgjengelig.
Vi kan lagre opplysningene så lenge de er relevante og aktuelle for vår saksbehandling.
Vi behandler personopplysninger om brukere av Arbinn for å kunne verifisere at de har tilgang til tjenester som er forbeholdt våre medlemsbedrifter og for å utvikle og forbedre tjenestene våre.
Behandlingen av opplysningene er basert på vår berettigede interesse som består i å yte medlemsbedriftene tjenester.
For bruk av deler av Arbinn er det en betingelse at det blir registrert opplysninger om brukerne.
Vi kan lagre opplysningene slik det er beskrevet under punktet "Kontaktpersoner i medlemsbedrifter".
Du kan lese her om Arbinn-sidenes bruk av informasjonskapsler/cookies (lagring av opplysninger i brukers kommunikasjonsutstyr eller vår adgang til opplysninger, jf. ekomloven § 2-7 b).
Vi behandler personopplysninger om personer i bedrifter, akademia, offentlig forvaltning, medier, politikk, andre organisasjoner og samfunnslivet for øvrig for å informere om og å innhente og kartlegge synspunkter på og vurderinger av spørsmål og saker som gjelder næringslivet.
Behandlingen av opplysningene er basert på vår berettigede interesse som består i å forfølge våre formål som interesse- og arbeidsgiverorganisasjon.
Det er frivillig for kontaktpersonene om de ønsker å gi oss personopplysninger. Vi kan hente inn personopplysninger fra andre kilder. Kilder for slike opplysninger vil for eksempel være medier, nettsider og offentlige organer. Opplysningene kan omfatte opplysninger som er relevante for formålene nevnt ovenfor, blant annet ytringer fra personene selv.
Behandler vi sensitive personopplysninger ("særlige kategorier"), blant annet om "politisk oppfatning" og "filosofisk overbevisning" (se personvernforordningen artikkel 9 nr. 1), skal vi sørge for å at vilkårene for det er oppfylt, for eksempel ved samtykke fra personen selv eller der personen selv har gjort opplysningene offentlig.
Vi kan lagre opplysningene inntil vi blir kjent med at vi ikke lenger har et formål med å ha opplysningene lagret.
Vi behandler personopplysninger om personer i NHO Logistikk og Transports organer for å organisere og legge til rette for arbeidet i organene og for å dokumentere saksbehandling. Med tillitsvalgte mener vi personer som er valgt eller deltar i NHO Logistikk og Transport råd, utvalg mv., blant annet medlemmer av hovedstyret og styrene i våre lokale foreninger
Behandlingen av personopplysninger er basert på vår berettigede interesse som består i å styre og lede virksomheten. Behandler vi sensitive personopplysninger ("særlige kategorier"), blant annet om helseforhold, politisk oppfatning og filosofisk overbevisning (se personvernforordningen artikkel 9 nr. 1), vil vi sørge for å at vilkårene for det er oppfylt, for eksempel ved samtykke fra personen selv. Vi lagrer og utleverer opplysninger hvis vi har en rettslig forpliktelse til det, for eksempel etter bokføringsloven, skatteforvaltningsloven eller a-opplysningsloven hvis vi betaler godtgjørelser.
Det er en betingelse for verv mv. at de tillitsvalgte mv. selv gir oss opplysninger. Gir man ikke opplysninger, kan man ikke ha verv i NHO LOGISTIKK OG TRANSPORT. I forbindelse med nominasjon av kandidater til verv kan vi hente inn relevant informasjon fra andre kilder når det er nødvendig for å vurdere egnethet. Kildene vil ikke alltid være offentlig tilgjengelige.
Vi kan lagre saksbehandlingsdokumenter (møteinnkallinger, -referater o.l.) i en ubegrenset periode.
Vi kan levere ut opplysninger til andre når det er nødvendig for vår virksomhet. Opplysninger om hvem som er medlem av våre organer mv. vil som regel være offentlig tilgjengelige, blant annet på våre nettsider eller etter forespørsel fra omverdenen.
Vi behandler personopplysninger for masseutsendelser av nyhetsbrev mv. som gjelder vår virksomhet.
Behandlingen av opplysningene er basert på vår berettigede interesse som består i å
Det er frivillig å gi oss e-postadresser. Mottar vi ikke e-postadressen, kan vi ikke sende nyhetsbrev mv. Henter vi inn personopplysninger fra andre, vil det gjelde navn og e-postadresse for kontaktpersoner i medlemsbedrifter. Kilde for slike opplysninger vil som regel være kontaktpersonenes arbeidsgiver.
Vi skal avslutte utsendelser til mottakere som ber om det. Vi forbeholder oss muligheten til å lagre opplysningen om at mottakeren ikke lenger ønsker utsendelser. Vi skal slette e-postadressen hvis vi får beskjed om at den ikke lenger er aktiv.
Driver vi næringsvirksomhet, skal vi sende markedsføring per e-post bare til fysiske personer som har gitt samtykke til det på forhånd eller vi har lov i hht. markedsføringslovens §15
Vi utleverer ikke kontaktopplysninger til tredjeparter for markedsføringsformål uten at vi først har fått samtykke fra de opplysningene gjelder. Slike tredjeparter vil typisk være leverandører av medlemsfordeler. De vil være behandlingsansvarlige for opplysningene vi gir dem.
Vi behandler personopplysninger om innledere, kursholdere, talere, foredragsholdere mv. og om påmeldte deltakere på kurs (herunder e-læring), arrangementer, møter o.l. for å
Behandling av opplysninger er basert på vår berettigede interesse som består i å avholde kurs, arrangementer, møter mv.
Det er en betingelse for å være innleder mv. eller deltaker at vi får de opplysningene vi trenger for å oppnå formålene ovenfor. Gir du oss sensitive opplysninger om forhold som er nødvendige for at vi skal kunne imøtekomme behov du måtte ha (for eksempel om mat), vil vår behandling være basert på samtykke fra deg.
Vi kan levere ut lister med navn på deltakere og bedriftene de representerer til innledere mv. På noen arrangementer deler vi ut lister til deltakere, med navn på deltakere og den bedriften de representerer, slik at deltakerne lett kan komme i kontakt med hverandre på arrangementet. Du kan reservere deg mot å bli oppført på listen.
Vi kan levere ut lister med navn på deltakere og bedriftene de representerer til tekniske arrangører og andre tredjeparter når det er behov for det.
Vi kan lagre opplysninger om innledere mv. og deltakere mv.
Forelesere: Vi lagrer kontaktopplysninger og andre opplysninger som måtte være nødvendige for å administrere deres virke for vår virksomhet i inntil 24 måneder etter avsluttet arbeid.
Studenter: Vi lagrer kontaktopplysninger for studenten og vedkommende arbeidsgiver med kontaktperson, samt studentens kurs, datoer, resultater og eventuelle kommentarer i inntil 10 år. Dette for å kunne ivareta studentens interesser i tilfelle vedkommende direkte eller indirekte ber om bekreftelse på gjennomførte kurs og resultater – i tilfelle mistet kursbevis, og eller vitnemål.
På kursene distribueres deltakerlister til øvrige deltakere med enten deltakerens navn og firma, og i enkelte tilfeller også deltakernes kontaktinformasjon.
Utover dette lagrer og utleverer vi opplysninger hvis vi har en rettslig forpliktelse til det, for eksempel etter bokføringsloven og skatteforvaltningsloven.
NHO Eiendom AS eier Middelthuns gate 27 i Oslo (Næringslivets Hus).
NHO Eiendom AS behandler personopplysninger om besøkende og andre med tilgang i Næringslivets Hus for å ha oversikt over hvem som har adgang til lokalene.
NHO Transport og Logistikk behandler personopplysninger for å legge til rette for møter, arrangementer mv.
For andre lokaler vi leier, er det eier som informerer om behandling av personopplysninger.
Behandlingene av opplysninger om besøkende er basert på NHO Eiendom AS og NHO Logistikk og transports berettigede interesser som består i hhv. å sikre våre lokaler og i å arrangere møter, arrangementer mv. Gir du sensitive opplysninger om forhold som er nødvendige for å kunne imøtekomme behov du måtte ha (for eksempel om mat), vil behandlingen av opplysningene være basert på samtykke fra deg.
For å få adgang til Næringslivets Hus er det en betingelse at navnet ditt blir registrert i vårt system og at du bærer navnelapp så lenge du oppholder deg i lokalene. Vi kan kreve legitimasjon for å verifisere navn. NHO Eiendom AS og NHO Logistikk og Transport har felles behandlingsansvar. Kontaktdetaljer til vår databehandler finner du nederst.
For å få adgangskort til Næringslivets Hus er det en betingelse at navn, kontaktdetaljer og arbeidsgiver blir registrert. Når du bruker kortet i kortlesere, vil det bli registrert, og vi kan lagre opplysninger om bruk av kortleser i inntil 30 dager.
For å få tilgang til wifi er det en betingelse at navn, mobiltelefonnummer og e-postadresse blir registrert. Vi kan lagre disse opplysningene og opplysninger om bruk inntil syv dager. NHO Eiendom AS er behandlingsansvarlig.
Næringslivets Hus er overvåket av kameraer innvending og utvendig. Det er satt opp skilt på fasaden som informerer om dette. NHO Eiendom AS er behandlingsansvarlig.
NHO Eiendom AS kan lagre opplysninger om besøkende i Næringslivets Hus i inntil syv dager etter registreringen av opplysningene. NHO Eiendom AS kan lagre videopptak i inntil syv dager, men kan forlenge lagringen hvis det oppstår konkrete behov for det.
Vi utleverer ikke opplysninger til andre uten at du har gitt samtykke til det. I særlige tilfeller kan vi gi opplysninger til andre når sikkerhetshensyn gjør det nødvendig eller det foreligger mistanke om lovbrudd eller andre misligheter.
Advokater ansatt i NHO Logistikk og Transport behandler personopplysninger for å utøve advokatvirksomhet, herunder å dokumentere virksomheten.
Behandlingen av opplysninger er basert på vår berettigede interesse som består i å yte advokattjenester. Behandling av sensitive personopplysninger vil i de fleste tilfeller være basert på at behandlingen er nødvendig for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav, jf. personvernforordningen artikkel 9 nr. 2 bokstav f.
Det er frivillig å gi oss personopplysninger. I vår behandling mottar vi dessuten personopplysninger fra vår klient, som oftest en bedrift. Vi kan også motta opplysninger om personer fra andre parter i saken, vitner mv. Disse kildene er ikke offentlig tilgjengelige. Vi kan motta sensitive personopplysninger.
Vi kan lagre personopplysninger så lenge vi mener vi kan ha behov for dem, for eksempel i forbindelse med klager eller innsigelser, eller annen mulig oppfølgning.
Lov om behandling av personopplysninger og personvernforordningen gjelder ikke for saker som behandles eller avgjøres i medhold av rettspleielovene (domstolloven, straffeprosessloven, tvisteloven og tvangsfullbyrdelsesloven mv.).
Vi behandler ikke personopplysninger om personer som besøker våre nettsider der vi ikke krever pålogging.
Du kan lese her om vår bruk av informasjonskapsler/cookies (lagring av opplysninger i brukers kommunikasjonsutstyr eller vår adgang til opplysninger, jf. ekomloven § 2-7 b).
Informasjonen her gjelder ikke for nettsider vi lenker til fra våre nettsider.
Vi utleverer ikke personopplysninger til mottakere utenfor EØS-land.
De opplysningene vi har om kontaktpersoner i medlemsbedrifter kan bli brukt også av de landsforeninger, bransjeforeninger og andre tilknyttede enheter som medlemsbedriften er en del av. Vi har felles behandlingsansvar med dem for disse opplysningene.
Vi bruker databehandlere slik det er beskrevet for de forskjellige kategorier av personer. Kontaktinformasjon til databehandlere finner du helt nederst.
Vi har felles behandlingsansvar med medarrangører når vi avholder kurs, arrangementer, møte o.l. sammen med andre.
Det blir ikke truffet automatiske avgjørelser på grunnlag av personopplysningene.
De personene vi har personopplysninger om, har rett til å få en bekreftelse om det fra oss. De har også rett til å be om tilgang til disse opplysningene. Har vi gale personopplysninger, kan den registrerte be om at de blir rettet.
I noen tilfeller kan de registrerte kreve at vi sletter opplysninger om dem. En slik rett har de registrerte blant annet når behandlingen er basert på samtykke som den registrerte trekker tilbake. I noen tilfeller kan de registrerte be om at vi begrenser eller slutter med behandlingen av personopplysninger om dem.
De registrerte kan ha rett til å få utlevert personopplysninger han/hun har gitt oss i den grad behandlingen vår er basert på samtykke.
Ønsker du å vite mer om dine rettigheter som registrert, anbefaler vi deg å lese på Datatilsynets nettsider. Du kan klage til Datatilsynet hvis du er misfornøyd med vår behandling av personopplysninger.
Vår mulighet til å lagre personopplysninger utgjør ikke en lagringsforpliktelse overfor de registrerte, utover det som følger av lovgivning.
Behandlingsansvarlig er NHO Logistikk og Transport (organisasjonsnummer 983 054 331).
Vår kontoradresse er Middelthuns gate 27, Oslo. Vår postadresse er postboks 5250 Majorstuen, 0303 Oslo. Du kan også kontakte oss pr e-post Firmapost@NHOLT.no eller telefon 2308 8000.
Behandlingsansvarlig for opplysninger om besøkende i Næringslivets Hus er NHO Eiendom AS (organisasjonsnummer 989 524 046). NHO Eiendom AS er også databehandler for NHO Logistikk og Transport. Kontoradressen er Middelthuns gate 27, Oslo. Postadressen er postboks 5250 Majorstuen, 0303 Oslo. Du kan også ta kontakt pr e-post firmapost@NHOLT.no eller telefon 2308 8000.
NHO Logistikk og Transports og NHO Eiendom AS' databehandler for opplysninger om personer som har tilgang til Næringslivets Hus er Eurest AS (organisasjonsnummer 952 507 729). Deres adresse er postboks 74, 1371 Asker. De kan kontaktes på post@compass-group.no eller telefon 6677 6280.
Vår databehandler ved telefonkontakt med medlemsbedrifter er Consort AS (organisasjonsnummer 994 887 203). Deres adresse er Kjøpmannsgata 25, 7013 Trondheim. De kan kontaktes på post@consort.no eller pr e-post post@consort.no.
Vi har fellesbehandlingsansvar med landsforeningene og bransjeforeningene i NHO-felleskapet. En oversikt over dem finnes her.
For kursene våre benytter vi eksterne databehandlere i form av:
a) kurs/konferansehoteller, som mottar relevante personopplysninger for å ivareta reservasjoner og eventuelle allergier.
b) Didac AS, som leverer vår Learning Management System (LMS), håndterer studenter og enkelte læreres kontaktinformasjon, samt studentens kurs, resultater og kommentarer.
Endringer i informasjonen
Vi vil stadig arbeide med å utvikle våre prinsipper og vår praksis for behandling av personopplysninger, blant annet når det gjelder sletting av personopplysninger. Ved endringer vil vi endre informasjonen ovenfor tilsvarende.
Informasjonen ovenfor er datert november 2018.