Inspirasjon fra 2005

Publisert

Da vi fant igjen programmet fra Transportbrukerkonferansen 2005, var det litt som å åpne en tidskapsel. I år lar vi oss inspirere – og løfter igjen vareeierens plass i verdikjeden.

Opprinnelig het Transport & Logistikk-konferansen "Transportbrukerkonferansen". Forsiden fra programmet for konferansen i 2005 minner oss om hvor vi kommer fra – og hvor mye som har skjedd siden den gang.

Det er fascinerende å lese det gamle programmet: temaer som logistikkforhandlinger, intermodale transportløsninger og kapasitetsutfordringer i havnene står der fortsatt som høyaktuelle overskrifter. Samtidig er det slående hva som mangler: Det digitale er fraværende, klimaperspektivet er knapt nevnt – og kvinneandelen på talerlisten er, rett og slett, null.

– Vi har heldigvis kommet langt på mange områder. Både når det gjelder teknologi, mangfold og bærekraft. Men det er fortsatt nyttig å se tilbake – og hente frem det som fortsatt er relevant, sier Kjersti Shetelig, daglig leder for Transport & Logistikk-konferansen.

I år lar konferansen seg inspirere av opprinnelsens tydelige fokus: transportbrukeren.

– Transportbrukerne har stor påvirkningskraft, både på utvikling av løsninger og på miljøavtrykket i logistikkjeden. Det er deres behov som til syvende og sist driver innovasjonen i bransjen, sier Shetelig.

Hun peker på at vareeierne i økende grad må se helheten i verdikjeden – og at logistikken ikke lenger kan ses isolert fra produksjon, lager, kundeopplevelse og bærekraftsmål.

– Når vi samler næringen i oktober, ønsker vi å løfte frem hele verdikjeden – og særlig dem som sitter i førersetet for krav og retning. Transportbrukerne er ikke bare kunder av transporttjenester, de er med på å forme fremtidens løsninger, sier Shetelig.

Årets konferanse vil ha særlig fokus på dette på dag 2, den 28. oktober. Programmet lanseres før sommeren og vil, i kjent stil, inneholde både store samfunnslinjer og konkrete diskusjoner for bransjen.

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: