Innovasjon innen samhandling

Publisert

Four Pro Solutions utvikler optimale logistikkløsninger der informasjonsflyten står i fokus for å effektivisere logistikken på vei, terminal og sjø. På Transport og Logistikk-konferansen skal de fortelle om reisen og hvor de har endt opp hen med å ta logistikk til «2024».

OVERSIKTLIG: Plattformen er bygget for å hente ut data fra hva som helst og prosessere ubegrenset mengder data i sanntid.

- Vi er 12 ansatte og spredt over hele landet. Hovedkontoret er på Høvik. Vi har to personer i Kristiansund, én i Stavanger, og én som bor i USA, sier co-founder og CCO Christopher Hoftun. Selskapet er en spin-off fra olje og gass-næringen for samhandling på den norske kontinentalsokkelen. Kjerneteamet består av fem personer, som alle kommer fra softwareutvikling, innovasjon eller logistikk.

- Vi er en gjeng teknologer som også kan logistikk-domenet svært godt. Vi må forstå brukeren, brukerens utfordringer og behov når vi utvikler en transformativ bransjeløsning. Det er fundamentalt, sier Hoftun.

Pandemistart

Selskapet ble registrert i Brønnøysund mot slutten av 2019, og da gründerne skulle brette opp ermene og komme i gang, så stengte som kjent verden ned da pandemien var et faktum.

- Da verden sto stille, skrudde vi på maskinene våre og brukte tiden på å utvikle plattformen med dagens teknologi. Vi satt på teams eller hjemmekontor, så vi ble ikke så hardt rammet av pandemien sånn sett, forteller Hoftun.

Jaget etter informasjon

Når man jager informasjon gjennom forsyningskjeden kan det være svært tidskrevende og manuelt for å finne oppdatert informasjon. Å lage disse broene og nøste det hele sammen har vært FourPro Solutions sitt store driv fra dag én. Det har resultert i supply chain-plattformen Abiliate.

Plattformen er bygget for å hente ut data fra hva som helst og prosessere ubegrenset mengder data i sanntid. Dette brukes til å planlegge og styre logistikk med data-drevne beslutninger på tvers av aktører gjennom hele forsyningskjeden.

- Før FourPro Solutions, var min jobb å finne produktet som kunne gjøre alt dette som vi nå har laget.
Dette fantes ikke på markedet noen plass. Logistikk er komplekse nettverk, sier Hoftun. Det å kunne få innsikt til å effektivisere logistikken, kutte kostnader og redusere utslipp, krever at systemene og mennesker samhandler.

- Når alle jobber på den måten, blir det mye støy når mange jager informasjon. Det er vanskelig å drive med logistikkforbedringer når man navigerer i blinde, sier Hoftun.

Tett på kunden

De første store kundene til FourPro Solutions var tett på helt fra starten av.

- I forhold til software så forventer man å se noe fungerer før man er villig til å kjøpe noe, så mye av tiden gikk med på å utvikle et proof-of-concept tett med kundene. Kundene var med på reisen fra dag én. Å komme med innspill, være med på å teste det operasjonelt og så videre, forteller Hoftun.

Et av de selskapene er fraktselskapet Nor Lines.

- Vi har samarbeidet med Fourpro i forbindelse med å forbedre samhandling på terminaler opp mot skip, transportører og kunder, forteller Ivar Heskestad i Norlines. Abiliate-plattformen har blitt løsningen for å være tettere på, uansett hvor man er hen i prosessen.

 - Systemet er en kraftig plattform for integrasjon mellom aktører hvor datafangst på ulike nivåer gjør oss i stand til å planlegge, visualisere og samhandle med andre over en lengre horisont, i flere dimensjoner og i multimodale sammenhenger, forteller Heskestad om den nye arbeidshverdagen. Han er fornøyd med resultatet av det tette samarbeidet

 Samarbeidet med Fourpro er meget positivt da de evner å kombinere kontekstforståelse med systemutvikling som gir oss verktøy for integrerte systemløsninger, avslutter Heskestad.

Tilbakemeldingene

Noen år etter de for første gang slo hodene sammen om FourPro Solutions og Abiliate-løsningen, vokser kundemassen og tilbakemeldingene de får fra eksisterende kunder er svært gode.

- Det er en ny hverdag. Beslutningstakere har tilgang til informasjon som de ikke har hatt tidligere. De jobber utfra vår plattform, men den kan også settes på toppen av de systemene de har fra før av. Brukerne kan jobbe der de alltid har jobbet, og det krever ikke at de må bytte ut alt, sier Hoftun. Endring kan være skummelt hos mange, og FourPro Solutions har også møtt den problemstillingen.

- Det er enkelt å ta i bruk, men endringer er jo ofte utfordrende for flere organisasjoner. Det å bytte ut noe man er vant til med noe helt nytt kan være smertefullt, og det må vi respektere. Så noen bruker litt mer tid enn andre, men det vi har sett er at det er mye positivitet rundt enkelheten av dette, sier han. De har hentet mye inspirasjon fra andre bransjer, og kjente konsepter har funnet sin plass i den tidligere litt for uoversiktlige logistikkbransjen.

- Et eksempel til inspirasjon kan være taxinæringen. Før ringte man en taxi, så kom bilen og så hoppet vi inn i den. Nå går man i en app, bestiller bil, og man vet hvor den er og når den kommer. Så tar man den dimensjonen inn i vår verden, med terminaler, veitransport, koblinger mellom vei og sjø. Såkalt multimodal transport, som har vært en utfordring i denne bransjen lenge. Hvordan å få til samhandlingen her, uten papirmøller og så videre, sier han.

Transport og logistikk

Nå tar Hoftun fra FourPro Solutions med seg Ivar Heskestad i Nor Lines for å snakke om løsningen på Transport og Logistikk-konferansen på Gardermoen 21. og 22. oktober.

- Vi skal snakke litt om innovasjon, samt informasjon om hvordan man kan bruke de ulike systemene på denne plattformen. Tillegg vil jeg snakke litt om hvordan vi kan bruke denne innovasjonen i bærekraft. Hvordan den kan få frem bærekraftige løsninger som faktisk funker. Så til slutt er samhandling viktig i dette prosjektet. Samhandling mellom systemer og samhandling mellom logistikkaktører og den fysiske gjennomføringen av logistikken, forteller han og legger til videre.

- Det de vil møte er et innovativt produkt som utfordrer status quo og tenker nytt og revolusjonerende. Det vil bli nye ting som blir introdusert som nok vil gi noen aha-oppløsninger. De vil nok ha sett lignende konsepter fra andre bransjer, men ikke innen logistikkbransjen, forteller han.

Lys fremtid

Samtidig ruller FourPro Solutions videre i vekst og omfang. Kundeforholdene deres blir nærmest betraktet som partnerskap, da de er tett på hverandre.

- Vi har vært heldige med kundemassen. Vi har hatt de med oss lenge, og vi har et unikt kundeforhold. Det er nærmere et partnerskap enn at de er kunder. De går helhjertet inn med nebb og klør, og ønsker at dette skal bli bra. De er med å utvikle noe som ikke finnes på markedet, sier han. Og nye kommer til.

- Det vil være flere spennende annonseringer fremover med store navn på kundelisten. Det det handler om for oss er tillit, innovasjon og kvalitet. Det vi ruller ut skal det være kvalitet på, og det er det ikke noe kompromiss på. Når kunden skal bruke noe nytt skal kunden vite at det er trygt, da våre løsninger dekker så sentrale elementer av driften til disse kundene. Blir man hacket og ting står stille, da er man tilbake i steinalderen. Disse systemene skal kunne være hjertet i organisasjonen, avslutter Christopher Hoftun i Four Pro Solutions.

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: