Miljø- og samferdselsbyråden ønsker nullutslippssoner for vare og næringstransport

Publisert

-Bransjen ønsker å bidra til grønn omstilling, men byene må få siste ord ut i fra lokale forhold, uttaler adm. direktør Are Kjensli til NRK i dag.

I 2023 foreslo Bymiljøetaten å innføre nullutslippssone innenfor ring 2 i Oslo, i første omgang for vare- og tungtransport. Forslaget ble tydelig skrotet av Regjeringen etter få dager.

Nå lover imidlertid Regjeringen, en regjering uten Senterpartiet, at byene skal få ta i bruk flere verktøy for å redusere klimautslippene.

Oslos miljø- og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V)  tar imot Regjeringens budskap med glede og øsnker å få på plass en nullutslippssone for vare- og nyttetransport. Vea ønsker å ha en hjemmel klar allerede før sommeren, og håper at en bordbudssone i indre by kan være på plass i 2027/2028.

 

Ladeintrastruktur og støtteordninger

Adm. direktør Are Kjensli sier at bransjen er positiv til å bidra til grønn omstilling. 

-Min bekymring er ført og fremst knyttet til de tunge kjøretøyene. Lade-infrastrukturen må bli bedre, spesielt for tungbilene. I tillegg må det tas høyde for at en elektisk lastebil er betydelig mer kostbar enn en fossildrevet bil, og det må vurderes en støtteordning for å hjelpe bedriftene med et slikt skifte på kjøretøyparken. Forøvrig ønsker vi velkomment et samarbeid for å sikre en god bylogistikk.

 

Les hele saken på NRK

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: