To dager med mye læring på Logistikk- og transportskolen

Publisert

Denne uken samlet vi deltakerne på Logistikk- og transportskolen 2025 for to innholdsrike dager med læring, nettverksbygging og praktiske utfordringer. Etter flere digitale samlinger var det endelig tid for å kna teori til praksis – og resultatet ble inspirerende diskusjoner, nye perspektiver og verdifull innsikt i logistikkens kompleksitet.

Siden oppstart har deltakerne på Logistikk- og transportskolen hatt digitale samlinger med temaer som Incoterms, veitransport, toll og mye mer. Denne uken møttes vi endelig fysisk for første gang på Hotell 33 i Oslo, og ifølge kompetanseleder, Birgitte Landsvik var målet klart: å ta teorien vi har jobbet med digitalt og kna den i en ny form. Når vi møtes fysisk er det viktig å fylle den verdifulle tiden sammen til å dele erfaringer, jobbe i grupper og løse oppgaver. I tillegg var dette en viktig anledning til å bli kjent og bygge nettverk – noe vi vet er avgjørende for å lykkes i denne bransjen.

– Når vi samler deltakerne fysisk, handler det ikke bare om faglig påfyll, men også om å knytte relasjoner og lære av hverandre. Nettverk er en viktig suksessfaktor i logistikk- og transportbransjen, sier kompetanseleder Birgitte Landsvik.

Fra teori til praksis – en viktig øyeåpner

En stor del av samlingen var gruppearbeidet, hvor Ståle Folkvord Hansen fra Norlines, primus motor i Logistikk- og transportskolen, utfordret deltakerne til å sette opp et effektivt og kostnadsoptimalisert rutenettverk. Oppgaven ga mange en aha-opplevelse, forteller Ståle.

– Ruteplanlegging er en essensiell kompetanse i bransjen, og denne oppgaven viser hvor tett service, kostnader og fremføring henger sammen. Det er inspirerende å se hvor engasjerte og løsningsorienterte deltakerne er, man får jo lyst til å ansette dem selv, sier han.

Deltakerne jobbet i grupper med å planlegge ruter, beregne årskostnader og finne løsninger som balanserer driftseffektivitet og kundeservice. Oppsummert: en lærerik og krevende oppgave – men med imponerende resultater!

Innsikt i sjåførens hverdag og viktigheten av god kundeservice

I løpet av samlingen fikk vi også besøk av Bjørn Røst Kjørmo fra Grønt Landtransportprogram, som ga oss et viktig innblikk i sjåførens hverdag. Sammen diskuterte vi utfordringene som oppstår på veien, og hvordan befraktere kan bidra til smidigere og grønnere transportløsninger. Hva gjør vi når ting ikke går som planlagt? Hvordan sikrer vi bærekraftige transporter uten at det går på bekostning av lønnsomhet? Deltakerne kom med mange kloke refleksjoner og innspill.

Videre fikk vi besøk av Christian Amundrød fra Schenker, en ekte ildsjel for god kundeservice. Han utfordret oss til å tenke nytt rundt hva god kundeservice faktisk innebærer:

  • Gjør kundeservice til en livsstil – så slipper du å endre personlighet mellom 08 - 16
  • Bygg tillit og partnerskap – kundene må oppleve deg som en samarbeidspartner, ikke bare en leverandør
  • Skill deg ut ved å gi det lille ekstra – vær eksperten kundene søker råd fra

Deltakerne oppsummerer: To dager med verdifull læring

For deltakerne ble samlingen både inspirerende og lærerik. Jan Erik Haug fra Bring oppsummerer det slik:

– Det har vært utrolig gøy å treffe alle de andre kursdeltakerne og bli bedre kjent. Bjørn og Christian ga meg nye og relevante perspektiver, og etter Christians innlegg fikk jeg virkelig lyst til å gå hjem og snakke mer med kundene mine. Det var også veldig givende å bli utfordret med caseoppgavene Ståle hadde utformet. Han er en ekstremt kunnskapsrik bransjemann, som vi alle kan lære mye av. Jeg ser nå hvor omfattende og kompleks logistikken rundt samlasting faktisk er, og hvor verdifullt det er å forstå den bedre. Kort oppsummert har vi hatt to morsomme og lærerike dager! Avslutter Jan Erik.

Takk for to inspirerende dager – vi gleder oss til neste samling i juni!

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: