Skreddersydd HMS-verktøy for bransjen
Post, bud og spedisjons-bransjen har nå fått to nye gratis verktøy for å skape et best mulig arbeidsmiljø. Flere av våre medlemsbedrifter bidro i arbeidet med verktøyene.
Post, bud og spedisjons-bransjen har nå fått to nye gratis verktøy for å skape et best mulig arbeidsmiljø. Flere av våre medlemsbedrifter bidro i arbeidet med verktøyene.
Det er i 2024 utviklet to gode verktøy innen bransjen post, budtjenester og spedisjon, nemlig Arbeidsmiljøhjelpen og En bra dag på jobb. De er bygget opp forskjellig med ulike virkemidler, men har samme mål, forebygge sykefravær og skape et best mulig arbeidsmiljø.
Begge verktøy egner seg for både små, mellomstore og større bedrifter.
Verktøyene er også utarbeidet for bransjen godstransport.
I verktøyet En bra dag på jobb møter du ansatte, ledere, tillitsvalgte og verneombud som deler sine erfaringer om hvordan de jobber med sitt eget arbeidsmiljø. Kombinert med kunnskap og gode råd fra forskere på STAMI gir filmene et svært godt grunnlag for å finne de beste løsningene hos dere.
Tilbakemeldingene fra andre som har brukt En bra dag på jobb, er at det er enkelt å ta i bruk og gir nyttige og praktiske ideer til tiltak.
I verktøyet Arbeidsmiljøhjelpen får du eksempler på vanlige psykososiale og ergonomiske utfordringer i bransjen, og råd om hva dere kan gjøre for å unngå at de fører til helseplager og sykefravær. I verktøyet er det en veileder som hjelper dere med dette. Den gir dere tips til hvordan dere kan gjennomføre en god prosess fra start til slutt.
Linda Monica Andersson Kvalitetssjef i Nortrail- Norsk Trailer Express deltok sammen med Silje Vhile Braaten i arbeidsgruppen knyttet til Arbeidsmiljøhjelpen.
Bjørn Røst Kjørmo, tidligere yrkessjåfør, nå partneransvarlig i Grønt landtransportprogram, bidro også med viktige og gode innspill i redigeringsarbeidet.
Både NTEX, GF Logistikk og Posten stilte seg positive til å bli filmet og intervjuet, og bidro på denne måten til å få på plass verktøyet En bra dag på jobb for post, budtjenester og spedisjon, og resultatet er abslutt verdt å få med seg!
Som ett av virkemidlene i IA-avtalen for 2019-2024 ble det i 2019 etablert en arbeidsmiljøsatsing. Arbeidsmiljøsatsingen skal bidra til kunnskap, kompetanse og verktøy for virksomhetene. Den skal dreie seg om målrettet bransje- og arbeidsplassrettet kunnskapsutvikling, formidling og veivisning i forebyggende arbeidsmiljøarbeid, på de områder som i størst grad bidrar til arbeidsrelatert sykefravær og frafall.
Sammen opprettet Arbeidstilsynet, NAV, STAMI og Petroleumstilsynet en nettbasert portal, arbeidsmiljoportalen.no, der det er samlet og tilgjengeliggjort kunnskap og verktøy for virksomheter i ulike bransjer. Hvilke bransjer som skal ha innhold på portalen, bestemmes av samarbeidsetatene i samråd med partene. Siden lansering i 2020, har det vært utviklet innhold for 18 bransjer. I 2024 ble det bestemt at portalen skulle utvides med ytterligere bransjer, herunder post, budtjenester og lagring.