Roy Egil Skredderberget, direktør i Oslo Seafood & Cargo Center illustrerer. Her sammen med Ole A. Hagen, Anton Damianov og Wouter Severs. Foto: NHO LT
Nylig fikk Derya C. Inan og Ole A. Hagen et innblikk i hvordan flyfrakten i praksis håndteres av bakketjenestene på Oslo Lufthavn.
Som et ledd i NHO LTs arbeid med en flyfrakt-rapport ble både Oslo Seafood & Cargo Center og Spirit besøkt, og begge selskap delte villig på både kunnskap, omvisning og forklaringer.
Cargo-operasjonene er av svært ulik karakter og det transporteres daglig alt fra sjømat, blomster, medisiner, kunst og diamanter. Sjømat, særlig laks, utgjør fremdeles en betydelig andel av frakten.
Et av hovedtemaene under besøket var den rivende utviklingen innen e-handel, noe både Spirit og OSCC kunne bekrefte. Spesielt TEMU har hatt stor innvirkning på markedet.
– Vi ble fortalt at femti prosent av produksjonen hos noen ground handlere bestått av TEMU-varer, i visse perioder vel og merke. Dette er kritisk og skaper store utfordringer for kapasiteten til andre typer gods, sier Hagen.
Oslo Lufthavn håndterer hvert år enorme mengder frakt, der sjømat og fisk fortsatt dominerer. – Strengere sikkerhetskrav gjør prosessene mer tidkrevende og legger press på kapasiteten, sier Roy Egil Skredderberget i OSCC, som også påpeker at markedet er i stadig endring og viser spesielt til utviklingen innenfor e-handel.
Ground handlere har ambisjoner, men det må legges til rette for kapasitetsvekst og effektivitet. Det vil være avgjørende for at Oslo og resten av landet skal kunne beholde en viktig posisjon i det internasjonale markedet.
Kapasitetsutfordinger merkes på kroppen til speditørene
Avinor har selv uttalt at de ønsker å styrke Oslo Lufthavn som interkontinental frakt- og passasjer HUB gjennom å «øke» varestrømmene. Mye gods "lekker" allerede til øvrige europeiske flyplasser med bil. Lekkasjen vil ikke bli mindre når kapasiteten på OSL nå periodevis oppleves som sprengt, med køer og forsinkelser som konsekvens.
Styret i Norske Flyspeditører Forening har det siste året jobbet med ulike tilnærminger til denne problemsstillingen. Det er i alle fly-aktørenes interesse at fraktflyten er god. NFF håper å kunne bidra til at det tilrettelegges for mer gods via OSL og vil fortsette å bestrebe at de ulike aktørene i fellesskap finner gode løsninger.