Temu tar over
Ole A. Hagen, næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport har skrevet en kronikk om hva dette betyr for norsk varehandel.
Ole A. Hagen, næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport har skrevet en kronikk om hva dette betyr for norsk varehandel.
Halvparten av norske forbrukere har handlet på Temu og på rekordtid har selskapet tatt 15 prosent av det norske pakkemarkedet. Logistikken går knirkefritt fra fabrikk til forbruker. Hva betyr det for varehandelen?
Forretningsmodellen er enkel: Fra fabrikk direkte til forbruker. Et uendelig utvalg av produkter innen klær, sko, elektronikk, godt promotert av influencere på TikTok har gitt en omsetningsvekst på 2 år fra 0 til over 400 milliarder kroner i år, ifølge Bernstein Research.
Sammenlignet med norske konkurrenter kuttes kostnader til lager, husleie for butikker i kjøpesentre eller bykjernen, salgsmedarbeidere, renholdere og administrasjon. De står igjen med distribusjonskostnaden ut til forbrukere, til tross for at de markedsfører fri frakt for alle varer. Pakkevolumene øker kraftig.
Motstanden er betydelig: Selskapet bryter markedsføringsloven, utnytter barn og uigurer som slaver, de selger giftige produkter og betaler ikke toll. Det blir hevdet at produktene er usikre med tanke på kinesisk overvåkning. Både EU og USA ønsker å regulere for å sikre konkurranse på like vilkår. Motstanderne har mange gode poenger og Temu må både rydde opp og håndtere dette.
Mange ser ned på forbrukere som kjøper billigprodukter. Som følge av dyrtiden har middelklassen slått følge med lavinntektsgruppene i å handle fra lavpriskjedene. Ifølge Financial Times har Temu i USA allerede tatt 20 prosent markedsandel fra Dollar General og Dollar Tree.
Våre medlemmer varsler at dette er første bølge av konkurranse som norsk næringsliv vil bli utsatt for. Høykvalitetsprodukter er på full fart inn i markedene med nye aktører. Det er all grunn til å tro at forbrukere vil handle bildeler, verktøy og elektronikk av høy kvalitet til brøkdelen av dagens priser.
Temu demonstrerer at forretningsmodellen kan levere direkte fra fabrikk til nær 200 millioner forbrukere i Vesten. Nye logistikkløsninger og økte pakkevolumer kan isolert sett bidra til utvikling og vekst. Men for norsk varehandel kan dette bli litt for spennende.