Stenging av Ring 1

Publisert

Foto: Statens vegvesen

1.juli stengte som planlagt deler av Ring 1 som ledd i oppgradering av både tunneler og regjeringskvartal. I forbindelse med stengingen sender Statens vegvesen ut nyhetsbrev med informasjon om status for prosjektet. Det er også utviklet en egen app som gir anledning til å følge med på når og hvor arbeid planlegges.

Øsnker du å motta nyhetsbrev fra Statens vegen eller har spørsmål knyttet til Ring 1 prosjektet er det mulig å kontakte prosjektet direkte på ring1@vegvesen.no

Appen Bulder gir informasjon om fremdrift, samt planlagte støyende arbeid.

 

 

Naboinformasjon nr. 4 fra Statens Vegvesen.

1.juli stengte prosjektet som planlagt Ring 1. Vår erfaring så langt er at stengningen gikk smidig for seg og uten store trafikale utfordringer. Dette kan selvfølgelig skyldes at ferien har startet for mange, og dermed færre som ferdes inn til Oslo sentrum. Samtidig vet vi at tiden etter ferien kan gi større trafikale utfordringer på veiene igjen. Dette er vanskelig å si noe om per dags dato, og det jobbes med å finne eventuelle nye trafikale tiltak hvis det skulle bli behov for det.

Men for de av dere som har fulgt vegvesenets råd, og valgt å la bilen stå og benytter seg av annen måte å reise inn til Oslo sentrum på, til dere vil vi si tusen takk! Dere utgjør en stor forskjell for at det skal bli en smidig og god periode når en hovedåre i Oslo er stengt.


Hvordan sperrer vi av Ring 1?
Natt til 1. juli og påløpende dag startet arbeidet med å sperre av Ring 1. Det ble satt opp midlertidige anleggsgjerder som vil bli erstattet med permanente gjerder når vi starter større deler av arbeidet i august. For Pilestredet og bedriftene i område vil det merkes at aktiviteten tar seg opp, og at anlegget etableres i gaten. Fra midten av august settes det opp brakkerigg i Pilestredet og det vil dermed bli aktivitet med maskiner inn og ut av området, men ingen langvarige og sterkt støyende arbeider.


Hvor starter prosjektet med sitt arbeid og hva skal skje?
Før vi kan bygge om tunnelen, må eksisterende konstruksjoner rives. Det betyr at fra begynnelsen av august og frem til desember er det planlagt rivning av konstruksjoner, som innebærer at det vil utføres støyende arbeid.

Oppsummert vil dette arbeidet omfatte utvendig rivning av Gamle hoved-brannstasjonen med oppstart 12. august. Siste halvdel av august vil riving utføres med tunge maskiner. Møllergata 37 skal også rives. Arbeidet vil gjøres i forbindelse med at brannstasjonen rives da dette er i samme område. Grubbegata bru blir også revet i samme tidsperiode. Så langt det lar seg gjøre skal konstruksjonen klippes og knuses fremfor å pigges. Som på brannstasjonen vil det her benyttes tunge maskiner. Vegger med mer i Vaterlandstunnelen skal også rives. Massetransporten fra alle rivearbeidene skal gå gjennom Vaterlandstunnelen og videre på det åpne veinettet. I Hammersborgtunnelen blir det i
denne perioden utført kjerneboringer, men dette arbeidet vil støye lite utenfor tunnelen.

Støy og rystelser
I forbindelse med rivningsarbeidet vil det bli støy og det er kartlagt et såkalt influensområde som vil bli berørt av vårt arbeid. Prosjektet har gjort forarbeidet med å kartlegge og sette opp rystelsesmålinger på bygg som, ifølge influensområdet, blir påvirket av arbeidene våre. Det vil bli sendt ut informasjon og varsler spesielt til de berørte parter/naboer ved støyende arbeid i god tid i forveien av aktuelle arbeid.


Hvordan kan jeg selv følge med på fremdrift av støyende arbeid?
Statens vegvesen har en egen app som heter Bulder. Dette er et program som forteller om fremdriften i prosjektet, samt hvor og når det planlegges utført støyende arbeider. Dette for at det skal være en forutsigbarhet for berørte parter som da selv skal kunne følge med på når det blir ekstra berørt av støy i deres nærområde, og da kan planlegge sin hverdag i større grad. Dette systemet er noe som vi vil benytte oss av gjennom hele prosjektets gang og her vil vi til enhver tid oppdatere vårt arbeid.

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: