Økt ansvar for flyfrakt under Montrealkonvensjonen

Publisert

Ansvarsbegrensningene etter Montreal-konvensjonen skal justeres etter inflasjonsnivå hvert femte år jf. artikkel 24. Det er ICAO som står for justeringene etter bestemmelsen. De nye beløpene er gjeldende fra 28. desember 2024.

International Civil Aviation Organization (ICAO) varsler om at luftfraktsansvaret øker til 26 SDR per kilogram ved frakt av gods. Beløpet ligger i dag på 22 SDR* per kilogram. 
* SDR står for "Special Drawing Rights", som er en enhet definert av det internasjonale pengefondet (IMF). Som eksempel var 1 SDR ansett å utgjøre 1,333 USD den 18. oktober 2024. 


ICAO er såkalt "depositar" for Montreal-konvensjonen, en depositars oppgave er blant annet å forvalte og oppbevare en folkerettslig avtale, som Montreal-konvensjonen er. 
Ansvarsbegrensningene etter Montreal-konvensjonen skal justeres etter inflasjonsnivå hvert femte år jf. artikkel 24. Det er ICAO som står for justeringene etter bestemmelsen. De nye beløpene er gjeldende fra 28. desember 2024. 

Norge skal i utgangspunktet følge etter og endre ansvarsbegrensningene i takt med konvensjonen, imidlertid har ikke ansvarsbegrensningene blitt endret og etter norsk rett er ansvarsbegrensningen satt til 19 SDR jf. forskrift om fraktførerens ansvar for skade ved lufttransport av passasjerer, reisegods og gods § 1 fjerde ledd. 

Til orientering endres også følgende ansvarsbegrensninger i konvensjonen ved luftfart til:

  • 151 880 SDR ved personskade eller dødsfall
  • 6 202 SDR pr. passasjer ved forsinkelse ved befordring av passasjer
  • 1 519 SDR ved befordring av reisegods 

Og som nevnt til 26 SDR ved befordring av gods. 


Overnevnte justeringer vil påvirke speditører ettersom de må samordne dokumentasjons- og risikohåndteringsprosessene når de håndterer forsendelser via luft, for å sikre en sømløs overholdelse av de økte ansvarsgrensene. Man bør også undersøke om en er tilstrekkelig dekket under forsikringspolisen. 


IATA (the international air transport association) har angitt at deres medlemmer får en overgangsperiode på seks måneder, slik at flyselskapene kan håndtere sine fraktbrev. IATA vil også oppdatere resolusjon 600b, 600i, 672 og deres anbefalte praksis 1679 for å gjenspeile de nye ansvarsreglene. Overnevnte dokumenter gjelder eksempelvis maler vedrørende fraktbrev, elektroniske fraktbrev og cargo-tjenester.  


EU har godtatt de nye ansvarsbegrensningene etter Montreal-konvensjonen. Norske aktører bør merke seg at det foreligger forskjeller nasjonalt og internasjonalt. 


Norske speditører bør se igjennom sine fraktbrev og kontrakter for å være klar over hvilket lovverk som vil gjelde dersom man kommer i ansvar i tillegg til å undersøke forsikringsdekningen. 


Kontakt våre advokater dersom du har spørsmål til hva disse endringene betyr for din bedrift.


Kilde: https://www.icao.int/Newsroom/Pages/International-air-travel-liability-limits-set-to-increase,-enhancing-customer-compensation--.aspx

Kilde: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=OJ:L_202402592

 

 

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: