Miljøeffekt av budsjettforlik
1.desember ble regjeringspartiene på Stortinget enige om statsbudsjett for 2025.
1.desember ble regjeringspartiene på Stortinget enige om statsbudsjett for 2025.
I budsjettforliket bes Regjeringen innen 1. februar om å sende på høring forslag om å gi el-varebiler generell adgang til kollektivfeltet med sikte på innføring fra august 2025.
- Dette er positivt. Det gagner miljøet, og forsinkelseskostandene for den delen av næringslivet reduseres med nesten 60 prosent. Det er også et insitament for en raskere overgang til fossilfri fremføring. Vi mener imidlertid fortsatt at all nyttetransport uavhengig av type drivstoff må få tilgang til kollektivfeltene der dette er mulig, sier næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport, Ole Hagen. Grunnet høye innkjøpspriser og mangel på ladeinfrastruktur er det fremdeles mange av våre medlemmer som er avventende til å investere i ny og miljøvennlig bilpark. Kø koster samfunnet enorme summer både rent økonomisk, men også miljømessig og med tanke på trafikksikkerhet. Vi må utnytte fremkommeligheten på den mest effektive måten, avslutter Hagen.
NHO LT Region Øst jobber sammen med å få på plass flere sambruksfelt i og rundt Stor-Oslo. Pr. i dag er det to kollektivstrekk som er tilgjengelige også for tungtransport: Hvam-Tangerud og Taraldrud-Klemetsrud.
ENOVA skal i større grad bidra til betydelige utslippskutt, 4 millioner tonn i perioden, og støtte utrulling av moderne teknologi:
- Dette er avgjørende for å få fart på den grønne omstillingen i transportsektoren frem mot 2030. Vi har i lang tid jobbet for en endringer av ENOVAs mandat, i tett samarbeid med våre medlemmer og partnere, sier Ingelin Noresjø, leder i Grønt landstransportprogram.